Uitgeverijen

`Als je uitgever wordt omdat je zo van mooie boeken houdt kun je beter bij een antiquariaat of bibliotheek gaan werken', zo devalueert Rob Pieterse de nieuwe, Internetschuwe topman van Wolters Kluwer de uitgeeffunctie, waar zijn bedrijf altijd zo trots op is geweest (NRC Handelsblad, 5 mei). `Zelf nieuwe dingen opzetten is nooit onze sterkste kant geweest, wij kopen liever succesvolle andere bedrijven op (of kleine startende ondernemingen).'

Deze behoedzame erfgenaam van roemruchte uitgeverijen, die door de eeuwen de Nederlandse cultuur en wetenschap verrijkt hebben met de Van Dale, de Bosatlas, Ot en Sien, wetenschappelijke, juridische, technische en medische standaardwerken en zovele andere `mooie', nuttige en innovatieve boeken en tijdschriften hoopt het sterk gedaalde vertrouwen van zijn aandeelhouders te herstellen door af te wachten en zo nodig allianties aan te gaan met anderen die wellicht meer durf ten toon spreiden.

Wat blijft over van de ondernemersfunctie die juist nu zo nodig is om ontevreden auteurs, morrende bibliotheken en meer en meer elektronisch georiënteerde afnemers bij elkaar te houden en te enthousiasmeren?

Wolters Kluwer lijkt rijp voor een snelle overname zonder gouden handdruk voor de zittende bestuurders.