Cannes is een vismarkt

Er lopen vele duizenden mensen rond op deze aardbol met een film in het hoofd en er lopen vele honderden rond die een film hebben gemaakt maar deze aan de straatstenen niet kwijtraken. Over zulke mensen maakte de BBC een documentaire.

De Amerikaan James Merendino bijvoorbeeld, maakte SLC Punk, een anti-autoritair meesterwerk - in drie dagen geschreven en betaald door softporno-entrepreneurs en met de punchline `The sun never sets on my asshole'. Hij wil naar het jaarlijkse filmfestival in Cannes om de film te verkopen, net als de Britse filmer Mike Acarta, wiens Two bad mice door de organisatie van het festival werd afgekeurd. Mike wil nu buiten de organisatie om mensen naar zijn film lokken. En dan zijn er nog drie knullen uit Londen die een scenario hebben geschreven: Amsterdam. Over het roken van een enorme hasj-joint. Ze hopen in Cannes de 1,2 miljoen pond te vinden die nodig zijn om de film te maken.

Cannes is belangrijk voor ze. Cannes is wat James Merendino een `vismarkt' noemt. ,,Cannes heeft niets meer met glamour te maken. Die is in de jaren vijftig verdwenen. Cannes is een Disneyland, met nep-glamour. Cannes is geld. Cannes is verkopen.''

Mike Arcata's film heeft alles wat een film nodig heeft: sex, drugs en een moord, maar er is niemand die het echt interessant vindt. ,,Een beetje langzaam'', is een diplomatieke observatie na een eerste `viewing'. Maar Mike is onvermoeibaar in zijn pogingen de film te slijten. Jammer dat de man in de projectiekamer stoned is.

De drie Britse knullen nemen het leven gemoedelijker. Ze drinken veel bier, maken onderling veel ruzie en bekvechten met de Franse politie, die wil dat ze het cannabis-blad van hun knalgele bus verwijderen.

De pogingen van de jonge filmers worden afgezet tegen het geweldige succes van de Franse filmer Erick Zonca, wiens ster gestaag gestegen is sinds zijn eerste wankele schreden in de business. Zonca's gang door Cannes – zijn film is opgenomen in het officiële programma – wordt nogal onregelmatig gevolgd, wat de Franse filmer het gevoel geeft dat hij voor de gek wordt gehouden. Wat klopt.

Eigenlijk wordt iedereen voor de gek gehouden in deze film: Zonca, de jonge filmers en scenaristen en vooral de filmindustrie en het festival-spektakel in Cannes. De hoofdrolspelers weten dat, de kijker heeft dat snel in de gaten. De wereld is slecht, de filmwereld veel slechter. Maar sommige filmproducten zijn de moeite waard, zoals deze scherpe en komische documentaire.

Wachten op Harvey, Ned.3, 23.25-0.47u.

    • Z.C.A. Luyendijk