Stakende pomphouders in Italië eisen snelle sanering

Hoewel het kabinet met harde tegenmaatregelen heeft gedreigd, zijn de Italiaanse benzinepomphouders gisteravond voor zestig uur in staking gegaan. Vanmorgen waren bijna alle pompen dicht, niet alleen langs de secundaire wegen maar ook langs de snelwegen.

Het kabinet zou vandaag opnieuw proberen om tot een vergelijk te komen met de pomphouders. Die willen dat er meer vaart wordt gezet achter het herstructureringsplan dat eind vorig jaar is afgesproken.

Italië heeft teveel kleine pompen. Er zouden ongeveer 2500 kleine benzinestations moeten verdwijnen. Als compensatie daarvoor was afgesproken dat benzinepomphouders, die in feite kleine ondernemers zijn, ook andere commerciële activiteiten mochten ontwikkelen, zoals kranten en etenswaren verkopen.

Sinds kort heeft de regering de mogelijkheid om het effect van stakingen op het publiek te matigen. Als er wordt gestaakt in sectoren die gelden als openbare dienstverlening (en de pomphouders vallen daaronder) kan het kabinet verplichten om door te gaan met vijftig procent van de gebruikelijke dienstverlening. Weigering kan in dat geval leiden tot arrestatie.

De centrum-linkse regering heeft wel gedreigd met die mogelijkheid, maar er niet meteen gebruik van willen maken. De pomphouders hadden gedreigd dan uit protest daartegen nog langer en vaker te gaan staken. Zij hebben voor de komende weken nog een reeks stakingen aangekondigd.

De pomphouders hebben voorgerekend dat zij per liter ongeveer 80 lire verdienen, bijna een dubbeltje. Van de 2150 lire die een liter loodvrij gisteren kostte, gaat 1434 lire naar de fiscus. Om de invloed hiervan op de inflatie af te dempen, had het kabinet tijdelijk een aantal belastingen op benzine verminderd. Die maatregel is gisteren ongedaan gemaakt door de Kamer van Afgevaardigden.

Reizigers in Italië hebben deze week te maken met een reeks stakingen. Zaterdagavond om negen uur begint een 24-uursstaking bij de spoorwegen. De gebruikelijke noodtreinen zullen volgens de directie van de spoorwegen dit keer niet rijden, omdat volgens de nieuwe stakingsregels de zogeheten essentiële dienstverlening niet op feestdagen hoeft te worden gegarandeerd.

Vrijdag zouden bussen en metro's in de grote steden staken, in iedere stad op een andere manier. Bij de grote vakfederaties komt steeds meer protest op dergelijke stakingen, die vaak zijn opgezet door kleinere bonden.

Zij hebben voorgesteld dat aan de onderhandelingstafel alleen bonden worden toegelaten die meer dan vijf procent van de werknemers in een bepaald bedrijf of een bepaalde sector vertegenwoordigen.

    • Marc Leijendekker