Meijer topman P&O Nedlloyd

Na een loopbaan bij Wessanen, Daf en Nedlloyd is Haddo Meijer (56) gepromoveerd van financieel directeur tot topman bij containerrederij P&O Nedlloyd. ,,Een mooie uitdaging'', vindt de financiële veteraan zelf.

Haddo Meijer (56) wordt de opvolger van Engelsman Tim Harris als hoogste baas bij de Brits-Nederlandse containerrederij P&O Nedllloyd. Volgens een summier persbericht heeft Harris, tevens lid van de raad van bestuur van P&O, ontslag genomen vanwege een verschil van mening over de te volgen strategie van P&O Groep, die zich voornamelijk concentreert op ferry-vervoer, cruisevaart en het exploiteren van containerterminals. Volgens Harris' opvolger bij de containerrederij Haddo Meijer is zijn Britse collega beslist niet vertrokken wegens een conflict over P&O Nedlloyd. Het toonaangevende dagblad voor scheepvaart, Lloyds List, suggereerde vanochtend dat Harris zijn invloed door de komst van een generatie jonge managers binnen de P&O Groep steeds verder zag afbrokkelen en hij volledig werd opgeslokt door zijn drukke werkzaamheden bij P&O Nedlloyd. Meijer zegt dat niet te weten.

Er wordt gesuggereerd dat Harris als zondebok wordt aangewezen omdat hij er na vrijages met containerrederijen als Hapag Lloyd, Saf Marine en APL nog steeds niet in geslaagd is een nieuwe partner aan te trekken.

,,Dat is mij niet bekend. Bij P&O Nedlloyd was het functioneren van Harris onomstreden. Ook binnen de P&O Groep was hij één van de jonge mensen van wie veel werd verwacht voor de toekomst. Harris was na Bruce McPhail en Lord Sterling binnen P&O Groep de derde in hiërarchie en werd algemeen getipt als de toekomstige opvolger van bestuursvoorzitter Lord Sterling. Hij werd gezien als het jonge bloed dat P&O goed kan gebruiken. Zijn ontslag komt als een verrassing. Wij betreuren bij P&O Nedlloyd zeer dat hij is weggevallen, want hij is van begin af aan de drijvende kracht geweest in de 50 procents joint venture die P&O met Nedlloyd heeft in het containervervoer.''

Niettemin wacht P&O Nedlloyd nog steeds op een nieuwe grote partner.

,,Ja, maar in die strategie is wat zowel P&O als Nedlloyd betreft geen verandering gekomen. We zoeken nog steeds naar een partner voor een strategische ondersteuning met name in de Pacific, omdat we daar op dit moment onvoldoende profiteren van de opleving die zich op die route voordoet. Zowel P&O als Nedlloyd wil daarvoor nog een bedrag uittrekken om de rederij in de markt zo goed mogelijk te positioneren.''

Niettemin moet P&O Nedlloyd als tweede containerrederij ter wereld nog een inhaalslag maken ten opzichte van het Deense Maersk, dat bijna twee keer zoveel containers vervoert.

,,Hetgeen niet wegneemt dat P&O Nedlloyd een wereldspeler is in deze markt. Er wordt hard gewerkt aan een structurele verbetering van de resultaten. Bij mijn weten zijn we de enige containerrederij die naast het streven naar schaalvergroting ook nog een kostenbesparing van 180 miljoen dollar doorvoert tot eind volgend jaar. Als je daarbij optelt dat ook de volumes en de tarieven aantrekken dan kan het snel gaan in deze branche.''

Hoe staat u tegenover uw nieuwe baan?

,,Ik zie het als een mooie uitdaging.''

    • Marc Serné