Docomo weert Hollandse pers

Het Japanse mobiele belbedrijf NTT Docomo investeert in Nederland maar de Nederlandse pers is bij het bedrijf niet welkom. Vóór de officiële aankondiging verscheen gisterochtend al in een Japanse krant het bericht dat Docomo 15 procent van de aandelen van KPN Mobile koopt. Een telefoontje naar Docomo om commentaar resulteert in de mededeling van een woordvoerder: ,,Wij bellen terug.'' Later op de dag, toen men ook in Nederland wakker was geworden, bleek dat KPN een persconferentie zou geven. Van Docomo echter nog geen jota. Later blijkt dat ook Docomo op hetzelfde tijdstip in Tokio een persconferentie heeft gegeven.

Een woedende klacht bij woordvoerder Yoichi Mizushima resulteert vandaag in de voorspelbare reactie: alle persconferenties zijn alleen open voor leden van de `persclub voor telecommunicatie'', dat wil zeggen de grote Japanse media en de grote internationale persbureaus die het zich kunnen permitteren ook lid te zijn van de belangrijkste van de duizenden `persclubs' in Japan. Nederlandse pers kan buiten op een stokje bijten.

De `persclubs' zijn een symbool van het corporatisme in Japan. Journalisten zitten te wachten in hun persclub op een ministerie of, in het geval van de `persclub voor telecommunicatie', in de Kamer van Koophandel tot de geachte autoriteiten iets hebben mee te delen. De pers noteert braaf en plaatst het in de krant. Dankzij dit systeem ,,houdt iedereen zich ten minste aan bepaalde afspraken, zoals de volgorde waarin men vragen stelt'', verklaart Mizushima.

In het bedrijfsleven negeert alleen een buitenbeentje als Sony dit systeem volledig en stelt zijn persconferenties open voor alle media. Soms voelt een bedrijf zich gedwongen buitenlandse media toe te laten. Mitsubishi Motors, dat een fabriek heeft in het Nederlandse Born, deed dit bijvoorbeeld eind vorig jaar toen de problemen steeds duidelijker werden en de geruchten over internationale samenwerking steeds sterker werden.