British Airways praat met Air France

British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, zou op het punt staan de samenwerking met American Airlines te verbreken en een alliantie aan te gaan met Air France. Dit meldt het Franse dagblad Les Echos vandaag. Zowel de Fransen als de Britten hebben toegegeven met elkaar in gesprek te zijn, maar beide partijen zeggen ook ,,met andere maatschappijen'' te praten.

Een samenwerking tussen BA en AF, van oudsher felle concurrenten, zou een revolutie teweegbrengen in de commerciële luchtvaart. De alliantie zou die tussen het Duitse Lufthansa en het Amerikaanse United Airlines (Star Alliance) in de schaduw stellen. Nu is die nog toonaangevend. AF werkt al samen met Delta Air Lines. BA heeft een belang van 9 procent in het Spaanse Iberia en is vier jaar geleden een alliantie aangegaan met American Airlines. Maar de samenwerking met American Airlines is tot nu toe beperkt gebleven, vanwege een nog altijd niet bereikt akkoord tussen Engeland en de Verenigde Staten over het vrije gebruik van elkaars luchtruim. BA zou pro forma de resultaten van de bilaterale onderhandelingen van medio juni willen afwachten om een scheidingsprocedure met American Airlines te starten. De onderhandelingen in juni worden aangemerkt als `een laatste kans' omdat de verkiezingen in Amerika een akkoord vóór februari volgend jaar onwaarschijnlijk maken.

BA, nu nog de grootste vrachtvervoerder ter wereld, zou die toppositie door het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden op de thuishaven Londen-Heathrow in de toekomst kunnen kwijtraken. De Franse luchthaven Roissy heeft die mogelijkheden wel.

Naast de gesprekken tussen BA en AF zijn er nog andere aanwijzingen die een samenwerking aannemelijk maken. Enkele weken geleden nam BA al het besluit om met AF en enkele andere maatschappijen gezamenlijke internetsites te openen. Ook hebben de Britten besloten computerreserveringen onder te brengen bij Amadeus, een bedrijf waarin Air France, Iberia en Lufthansa grote belangen hebben. Lufthansa gaat van zijn belang in Amadeus overigens gedeeltelijk afstand doen.