Veel meer ongevallen met skaters

Het aantal skaters dat vorig jaar bij een ongeval gewond raakte bedroeg 13.000, veertig procent meer dan in 1998. Dat blijkt uit een onderzoek van Consument en Veiligheid.

Twee skaters overleden aan de gevolgen van een val, achthonderd mensen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Bijna de helft van de slachtoffers (6.100) brak één of meer botten, veelal pols en onderarm. Ruim duizend skaters liepen hoofdletsel op.

Het aantal mensen dat zich regelmatig op skates begeeft, is afgelopen jaar met een half miljoen gestegen tot ruim twee miljoen. Vooral bij de jeugd zijn de inline-skates (vier wieltjes op één lijn) en skeelers (vijf wieltjes) populair en dat is ook zichtbaar in de ongevallencijfers: meer dan de helft van de gewonden bevindt zich in de leeftijdscategorie van vijf tot veertien jaar. Veel skaters vallen uit onervarenheid uit stilstaande positie of doordat ze niet kunnen remmen. In veel gevallen dragen ze ook geen beschermingsmiddelen. Vandaag is dan ook een skateveiligheidscampagne van start gegaan, waarbij de leerlingen van dertig basisscholen les krijgen in rij-, rem- en valtechnieken.

Consument en Veiligheid pleit daarnaast voor het verplicht stellen van beschermingsmiddelen als pols-, elleboog- en kniebeschermers. Skaters die stunten in een halfpipe zouden bovendien een helm moeten dragen. Verder wil Consument en Veiligheid dat skaters (met uitzondering van kleine kinderen) in het verkeer een status krijgen die gelijk is aan die van fietsers. Nu moeten ze officieel nog op de stoep rijden, al komt dat in de praktijk maar weinig voor.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet niets in skaters op het fietspad. Ze zouden dan wellicht minder vallen, maar meer bij botsingen betrokken zijn en meer andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen, laat een VVN-woordvoerder weten. Met name na invoering van de voorrangsregel voor langzaam verkeer van rechts (1 mei volgend jaar) zou dat leiden tot verkeersonveilige situaties.