Pijnlijke perikelen in liefdesrelatie

Ze ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens een kookcursus voor alleenstaanden: Dick, eind veertig, grijs, kalend, een beginnend buikje en Sandra, 34, vrouwelijk, volslank. Beiden zijn al jaren vergeefs op zoek naar de grote liefde in hun leven; hun gedrevenheid een geschikte partner te vinden is langzamerhand veranderd in een obsessie. Ze lijken geknipt voor elkaar en halsoverkop storten ze zich in een relatie – vastbesloten dat het deze keer niet zal mislukkken.

Bedscènes twee, een komedie over de perikelen in een liefdesrelatie, biedt op een aanstekelijke manier veel herkenbaars. De wilde verliefdheid, de gewenning, de eerste irritaties en later de grote ruzies – het passeert allemaal de revue in korte fragmenten die de acteurs Cynthia Abma en Ton Pompert hebben samengesteld op basis van tekstpassages uit toneelstukken en films en aangevuld met voor de gelegenheid geschreven teksten van regisseur Jurriën Rood. Aldus borduren de twee voort op het materiaal dat ze vorig jaar op vergelijkbare wijze verzamelden voor Bedscènes, onderdeel van het reizende theaterfestival De Parade.

Flink wat scènes spelen zich zoals te verwachten valt af in de slaapkamer met als decor twee rechtopstaande bedden, geschilderd op de achterwand van twee kasten. Als de acteurs zich er tegenaan vleien lijkt het of we hen van bovenaf gadeslaan. Veel bloot wordt er niet onthuld. Na de eerste onstuimige weken neemt de spanning af en blijkt Dick meer gepreoccupeerd door zijn werk dan door de behoefte aan seks. Als scenarioschrijver die nog nooit een script aan een filmproducent heeft kunnen slijten, moet hij zijn brood verdienen met het leveren van cliffhangers voor tv-series. Nachtenlang werkt hij door, terwijl Sandra vergeefs zijn bed warm houdt. Als hij eindelijk naast haar ligt en niet te moe is vertelt hij haar het liefst over zijn ideeën voor nieuwe scenario's. Zij toont echter weinig interesse en hij op zijn beurt brengt weinig begrip op voor haar verlangen naar een vaste relatie, een luisterend oor en kinderen. Naarmate ze langer bij elkaar zijn en hun verhouding steeds meer sleetse plekken begint te vertonen, nemen de ergernissen toe, al speelt ook jaloezie daarbij soms een rol. Zo verwijten ze elkaar aanstootgevend gedrag op een feestje bij een bevriend echtpaar. Vermakelijk is de blik die Abma en Pompert ons gunnen in de echtelijke slaapkamer van het betreffende stel, van wie de verzuurde vrouw met nauw verholen afgunst constateert dat Sandra de hele avond omringd was door mannen die zij tussen haar benen liet kijken.

Op luchtige wijze weten Abma en Pompert steeds de pijnlijke plekken in een relatie bloot te leggen, zodat je je na verloop gaat afvragen wat mensen bezielt om samen te willen wonen. Dat de absolute liefde een utopie is mag duidelijk zijn en zo staat ook vast dat het voor de moderne mens een hele toer is een onbekende het hof te maken zonder hem of haar voor het hoofd te stoten. Toch blijkt uit Bedscènes dat men het altijd weer opnieuw probeert in de hoop dat de droom ditmaal werkelijkheid wordt.

Voorstelling: Bedscènes twee door Stichting Consorten en Rotterdamse Schouwburg Producties. Regie: Jurriën Rood. Gezien: 5/5 Rotterdamse Schouwburg. Aldaar t/m 14/5. Res.: (010) 4118110.