Internatio en Stork fuseren

Stork en Internatio-Müller gaan fuseren. De twee bedrijven, die nu nog op diverse markten actief zijn, gaan zich concentreren op technische dienstverlening.

Dit hebben beide beursfondsen vanochtend bekendgemaakt. ,,Er zijn geen twee bedrijven in deze markt die zo goed bij elkaar passen als deze'', verklaarde bestuursvoorzitter H. Scheffer van Internatio in een toelichting. Door de bundeling hopen Stork en Internatio-Müller hun winstgevendheid binnen twee jaar te verdubbelen.

In de aanloop naar de fusie willen de twee bedrijven zich ontdoen van die onderdelen die niet tot de kernactiviteiten behoren. Zo stapt Stork volledig uit de machinebouw voor de voedingsindustrie, terwijl Internatio de groothandel in medicijnen (Interpharm) van de hand doet. Mede door deze verkopen denkt de fusieonderneming, waar nog geen naam voor bedacht is, 1 miljard euro (2,2 miljard gulden) in nieuwe acquisities te kunnen steken. De personeelsomvang zal door de desinvesteringen met 9.000 afnemen tot 23.000 mensen, waarbij ,,hopelijk'' geen ontslagen zullen vallen. De omzet van het nieuwe bedrijf bedraagt 5 miljard euro (ruim 11 miljard gulden). Behalve in de installatietechniek zegt het nieuwe concern vooraanstaande posities in te nemen in de textiel- en luchtvaartsector.

De fusie komt tot stand door een openbaar bod van de nieuwe combinatie op de aandelen van de fusiepartners. De waardeverhouding tussen Internatio en Stork is daarbij vastgesteld op respectievelijk 53 en 47 procent. Bestuursvoorzitter A. Veenman van Stork wordt de topman, terwijl Scheffer van Internatio de tweede plaats inneemt.

De koers van Internatio reageerde vanochtend met een verlies van ruim 3 procent; het aandeel Stork stond tegen het middaguur ruim 7 procent hoger. Aandeelhouders van Internatio krijgen voor ieder aandeel een nieuw aandeel in de fusieonderneming; die van Stork krijgen 0,7 aandeel.

De bundeling van activiteiten zal volgens de partners leiden tot een jaarlijks voordeel van 40 miljoen euro voor belasting in 2003, bijvoorbeeld door omzetvergroting en inkoopvoordelen.

CAHIER www.nrc.nl