De toekomst van de radio

Wie klein is moet zich groot voordoen, dacht lilliput-zender Business Nieuws Radio en organiseerde afgelopen zaterdag met veel aplomb Het Nationale Radiodebat. En het moet gezegd: ophef maken kunnen ze daar in de Vondelstraat en bovendien hadden ze het tij mee, want juist deze week was uit een onderzoek bekend geworden dat er meer mensen dan ooit naar de radio luisteren.

Een keur van mediahotemetoten liet zich dan ook strikken voor dit `debat' met als beloning de traditionele fles rode wijn. Staatssecretaris Rick van der Ploeg natuurlijk, maar ook Fons van Westerloo, Marcel van Dam, Bernard Hammelburg, Thijs Chanowski, een stuk of wat gespecialiseerde politici en als gespreksleiders onverdachte journalisten van de Volkskrant en NRC Handelsblad.

Voor de broodnodige rellerigheid mocht ik zelf nog een twistgesprek voeren over de muziekkeuze op Radio 3 met de `star-dj' van die zender, Ruud de Wild. Vooral dat laatste lukte niet erg goed omdat De Wild mijn mening over de belachelijke Radio 3 onzinkreet ,,altijd de eerste met nieuwe muziek'' als een `gepasseerde discussie' afdeed omdat de dj's van Radio 3 ooit The Prodigy de hitparade ingedraaid hadden.

Toch was het goed een aantal meningen over de toekomst van de radio te beluisteren. Opvallend daarbij was, dat weliswaar alle sprekers andere ideeën hadden over de toekomst van de radio maar dat er een vreemdsoortige eensgezindheid heerste over de kwaliteit en het belang van de luistercijfers terwijl de aanstormende `nieuwe technologie' (NT) zonder enige vorm van kritiek of realiteitszin eendrachtig tot een soort pauselijke onfeilbaarheid werd verheven. En dan gaat er bij mij iets brommen van binnen.

Want ik herinner me nog goed hoe ik ooit als bijbaantje enquêteur was voor zo'n groot onderzoeksbureau dat o.a. ook de luister- en kijkcijfers verzorgde. Ik zat met een stel collega's de hele dag op het strand van Zandvoort en 's avonds vulden we met z'n allen gierend van het lachen en boerend van het bier de formulieren in waarmee we langs de deuren hadden moeten gaan. En dan bedenk ik ook dat ik regelmatig enthousiaste radioluisteraars tegenkom die me complimenteren met m'n VPRO radioprogramma dat al sinds januari 1999 de lucht uit is. Hoe betrouwbaar zijn luisteraars en hun cijfers dan nog?

En wat moet ik met die opmerkingen over radio via internet? Via die pc's die sommige politici aan het Nederlandse volk willen geven zeker. Weten die politici niet dat je die dingen na twee jaar weg kan gooien omdat ze verouderd zijn? Als ik met mijn vrij nieuwe Mac een nieuwe muziekzender wil opzoeken moet ik nu al iets `downloaden' dat niet in het ding past, alles door de war gooit of er verschijnt de mededeling dat ,,er een fout van het type huppeldepup is opgetreden'' en of ik maar even wil herstarten voor de zoveelste keer.

Ook de informatieve zenders en de nieuwsradio zijn volgens de NT-zieners ten dode opgeschreven want alles staat veel beter, sneller en duidelijker op internet. Zal best, maar als ik iets opzoek dat met mijn professie te maken heeft, stuit ik constant op de allergrootste onzin, verouderde of vervallen websites en `hot-news bulletins' waarin gewag wordt gemaakt van `net-overleden-saxofonisten' die al minimaal drie jaar geleden de pijp uit gegaan zijn.

Als Business Nieuws Radio weer eens aan de bel wil trekken stel ik een Nationaal Debat over Luister en Kijkcijfers voor en een Internationaal debat over de Zin en Onzin van de Nieuwe Technologie. Ik zal er graag bij zijn, zelfs zonder die fles rode wijn.

(Oh ja, toen ik op zondag de herhaling van het Nationale Debat op m'n autoradio (met automatische sender-seeker) probeerde te beluisteren, bleek BNR net onder Rotterdam over te gaan in een moderne vorm van Mexicaanse Hond. Hoezo Nationaal Debat?)