Megabod Unilever nog niet vijandig

Unilever heeft het Amerikaanse voedingsconcern Bestfoods meer tijd gegeven om nogmaals te reageren op zijn bod van 45 miljard gulden. Het wordt nog geen vijandig bod, zoals co-voorzitter Niall FitzGerald van het Nederlands-Britse Unilever eerder had gedreigd. FitzGerald had de deadline voor een gesprek met de directie van Bestfoods gesteld op gistermiddag. Anders zou Unilever zijn bod rechtstreeks richten op de aandeelhouders van Bestfoods.

Unilever, de maker van Calvé mayonaise en Omo waspoeder, is bereid 66 dollar cash per aandeel te betalen voor Bestfoods, eigenaar van grote merken als Knorr (soepen en sauzen) en Hellmann's (mayonaise en dressings). De koers van Bestfoods op de Amerikaanse beurs is daardoor de afgelopen twee dagen met ongeveer 25 procent gestegen tot rond de 63 dollar.

Het management van Bestfoods, de best presterende van de zeven grote Amerikaanse voedingsconcerns, heeft het bod dinsdag per brief afgewezen als ,,financieel ontoereikend'' en weigert te onderhandelen. Maar het bedrijf wordt momenteel door een aantal grote aandeelhouders onder druk gezet om ten minste met Unilever aan tafel te gaan zitten. Onduidelijk blijft voor analisten of Bestfoods alleen uit is op een hoger bod of per se onafhankelijk wil blijven.

Analisten rekenen er op dat Unilever het bod iets zal moeten verhogen om de overname `vriendelijk' af te kunnen ronden – waarschijnlijk pas na publicatie van kwartaalcijfers op woensdag 10 mei. Unilever heeft bevestigd dat het bij een groep banken een lening van 20 miljard dollar kan afsluiten om de overname te betalen. Het is volgens analisten onwaarschijnlijk dat andere bedrijven met een concurrerend bod in contanten kunnen komen: zowel het Zwitserse Nestlé als het Amerikaanse Kraft krijgt dan problemen met de mededingingsautoriteiten.

,,Het bod van 66 dollar lijkt geen maximum'', zegt analist Gerard Rijk van ING Barings. Hij sluit niet uit dat Unilever desnoods een vijandig bod zal doorzetten. ,,Het moest er ook in de voedingssector ook een keer van komen. Omdat de supermarktketens steeds groter worden en omdat het steeds belangrijker wordt om in een bepaalde categorie de nummer één of twee positie in te nemen. Je hebt niets meer aan een derde of vierde plaats. Kan dat niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.''

BESTFOODS pagina 13