Vliegen met Martinair stuk duurder

Vliegtickets worden vanaf 1 november duurder. Chartermaatschappij Martinair verhoogt de prijzen van vliegtuigtickets komend winterseizoen met 10 tot 15 procent.

Ook Transavia verhoogt deze winter de ticketprijzen, maar weet nog niet met hoeveel. ,,Wij kijken nog even met argusogen wat er met de dollar en de kerosineprijzen gebeurt, maar een prijsverhoging zit er aan te komen.''

KLM zegt zijn dochtermaatschappijen Transavia en Martinair mogelijk te volgen op specifieke routes. De KLM-groep verhoogde eerder dit jaar al haar tarieven met 3 procent in reactie op de stijgende kerosineprijzen.

Martinair-voorzitter A. van Bochove noemde gisteren, tijdens zijn toelichting op het jaarverslag, de sterk gestegen brandstofkosten in de tweede helft van vorig jaar en de negatieve gevolgen van de felle concurrentie in de luchtvaart de belangrijkste oorzaak van de prijsverhoging. ,,Je hoort vaak over ticketprijzen: `waar kunnen ze het van doen?' Dat kan dus niet meer.''

Ook wees hij op de sterk gestegen landingsgelden en hogere afhandelings- en overvliegkosten die prijsstijging moet compenseren. ,,Sommige landen zien de luchtvaart steeds meer als een melkkoe.'' Van Bochove zei niet te verwachten dat de kerosinekosten binnenkort dalen.

Al deze factoren hebben er volgens Van Bochove aan bijgedragen dat Martinair een ,,moeilijk jaar'' achter de rug heeft. ,,En we zullen er een hele hijs aan hebben om dit jaar überhaupt winst te maken.'' In 1999 haalde Martinair – voor 50 procent van KLM en voor 50 procent Nedlloyd – een exploitatiewinst voor belasting van 37,3 miljoen gulden, een halvering ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet nam licht toe van 1,5 naar 1,6 miljard gulden. Ook de resultaten van Martinair-dochters Marfo en Martinair Party Service stonden onder druk.

Van Bochove haalde verder uit naar de privatisering van Schiphol. Hij vreest dat Schiphol als private onderneming de tarieven op de luchthaven flink zal verhogen. Met Martinair zullen de andere luchtvaartmaatschappijen op Schiphol hun `uiterste best' doen om de privatisering tegen te gaan. Eerder stuurden ze al een brief met bezwaren naar minister Netelenbos.