Nostalgie aan je voet

Er is wat met de aloude gymschoen aan de hand. De serieuze jogger zal er zijn neus voor ophalen, maar het sportieve schoeisel wordt meer en meer een mode-item dat het schoolplein overstijgt. Vreemde merken in hippe kleuren zijn voor gepeperde prijzen te koop in trendy winkels waar voorts geen sportattribuut te koop is. Voor wie wat anders wil, heeft Adidas nu de Micropacer opnieuw op de markt gebracht: een modieuze schoen met een computertje in de leest.

De Micropacer is een dure schoen (ƒ449) die voor het eerst in 1984 op de markt werd gebracht. In de leest zit een kleine display met verschillende functies. De zogeheten pedometer registreert de afstand tot duizend kilometer. De stopwatch/timer telt tot de duizend minuten. Wie rent om af te vallen, kan op de loopschoen het calorieverbruik aflezen. Je moet er wel voor bukken, maar dat scheelt weer een paar calorieën.

Zestien jaar geleden werd de schoen als zeer innovatieve hi-tech beschouwd. Het was de tijd dat een digitaal horloge met rekenmachientje ook als hightech werd beschouwd en meer dan honderd gulden kostte. Zo'n horloge ligt inmiddels bij de Hema voor een gulden of twintig.

De heruitgave van de schoen heeft dan waarschijnlijk ook weinig met het computertje te maken, maar eerder met nostalgie en slimme marketing. De Adidas-modellen van vijftien tot twintig jaar geleden ondervonden eerder al hernieuwde belangstelling. Vooral onder het uitgaanspubliek bleek de Adidas-Retrolook van met name de witte no-nonsense schoen met drie zwarte strepen het weer goed te doen. De hype is alweer een beetje overgewaaid, maar nog steeds ligt de Amsterdamse Waterlooplein-markt vol met twee decennia oude kleding van het Duitse merk.

In dat licht moet ook het verschijnen van de Micropacer gezien worden. Zestien jaar geleden was het schoeisel misschien hightech, verkopen deed de schoen niet echt. In het nieuwe millennium is ook de hightech achterhaald. Het display ziet er een beetje goedkoop uit en de functies zijn ook niet meer echt baanbrekend. In het buitenland zijn schoenen van Reebok te koop, de Traxtar, waarmee niet alleen berekend kan worden hoe snel je bent, maar ook hoe ver en hoe hoog je springt. Net wat leuker.

Deze wetenschap zal ook wel bij Adidas bekend zijn. De gymschoen, toch een massaproduct pur sang, wordt dan ook als collectors-item gepresenteerd.

In acht verschillende landen zijn ze slechts te koop: zeshonderd per land en genummerd alsof het een kunstwerk betreft.

Dat laatste is niet helemaal gebakken lucht. Het Computer Museum History Center in het Amerikaanse Boston heeft de schoen (versie 1984) in de collectie opgenomen. Wegens dat inmiddels archaïsche computertje in de hak dat destijds schijnbaar heel imponerend was.

De Micropacer is daarmee verworden tot een soort cult- en verzamelobject. Een verkoopkanaal op internet bescrijft de schoen als `the epitome of the eighties obsession with health'. De beste manier om de schoenen te gebruiken is dan ook door ze niet te gebruiken. Wie ooit de eerste Air Jordans van Nike ongebruikt in de kast heeft gezet, kan ze nu ook voor veelvouden van het aankoopbedrag verkopen. Met sport heeft het allemaal heel weinig meer te maken.

Micropacer, gezien bij Sneakers, Kalverstraat 230, Amsterdam. Info: www.micropacer.com

    • Tijn Kramer