Maarten 't Hart promoot MG F

Hij is te lang en te kaal, hij draagt een hoog-waterbroek en gezondheidsschoenen, hij is een auto-hater en heeft zelfs geen rijbewijs – Maarten 't Hart is in alle opzichten ongeschikt om reclame te maken voor een snelle sportwagen. Toch figureert de schrijver vandaag in De Telegraaf en de Volkskrant prominent in een paginagrote advertentie van het Britse automerk MG.

Op zeven foto's poseert 't Hart met een groene MG F, een kekke cabriolet. De schrijver drentelt met zijn handen op de rug langs de auto, plukt eens aan de antenne, leunt als een vamp op de motorkap en neemt tenslotte met een gezicht als een oorwurm achter het stuur plaats. Insecten zouden op zijn voorhoofd te pletter slaan, want de lange 't Hart steekt met zijn hoofd flink boven het raam uit. Over de interpretatie van de uitsmijter van de advertentie – MG F. It suits you, or it doesn't – zullen weinig misverstanden ontstaan.

Maar welke auto past wel bij 't Hart? ,,Drie verschrikkingen teisteren de mensheid'', schreef hij eens. ,,De auto, popmuziek en sport. Van die drie is de auto de grootste ramp.''

De schrijver is niet van mening veranderd: ,,Een vreselijke auto. Ik hoop dat dat duidelijk is geworden. Mensen van mijn slag zullen daar niet anders over denken.''

Het Britse automerk zocht juist naar een anti-held, zegt copywriter Kees Sterrenburg van het verantwoordelijke reclamebureau Ubachs Wisbrun. Docters van Leeuwen had geen tijd en kolonel Bosshardt wilde niet poseren. Maar 't Hart was onmiddellijk enthousiast. ,,Hij heeft gevoel voor humor'', zegt Sterrenburg over de ,,eenmalige campagne''. 't Hart poseerde ook nog als Maartje, zijn vrouwelijke alter ego, maar op die foto ,,leek het net alsof ik dol was op die auto, dat was geloof ik niet de bedoeling''.

Over het honorarium voor 't Hart, die een hele dag in de studio moest poseren, wil het reclamebureau weinig kwijt. Sterrenburg: ,,Minder dan de verkoopprijs van de auto.'' Een MG F is te koop vanaf 61.900 gulden.