Boos Alitalia weigert KLM terugbetaling

KLM hoeft voorlopig niet te rekenen op restitutie van de 100 miljoen euro die de luchtvaartmaatschappij ex-partner Alitalia heeft betaald als bijdrage aan de ontwikkeling van het Milanese vliegveld Malpensa.

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij, geïrriteerd over het besluit van KLM de samenwerking te verbreken, zal de 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) op een aparte rekening zetten, ,,om het gescheiden te houden van andere, eigen financiële bronnen.'' Dat heeft de Italiaanse luchtvaartmaatschappij gistermiddag bekendgemaakt na de vergadering van de raad van bestuur. Bestuursleden hebben hier mondeling aan toegevoegd dat Alitalia niet van plan is het bedrag terug te betalen.

Uit de verklaring blijkt de woede en teleurstelling over ,,het eenzijdige besluit'' van KLM om de alliantie met onmiddellijke ingang te verbreken. KLM maakte vrijdag bekend het verbond met de Italianen te beëindigen uit onvrede met de trage privatisering van Alitalia en de onzekerheid over de ontwikkeling van Malpensa.

,,Alitalia beschouwt het besluit van KLM als illegitiem'', schrijft de maatschappij. ,,Hoe dan ook zijn de verklaringen daarvoor (van KLM, red.) niet overtuigend en buiten proporties.''

De raad merkt op dat de gedwongen overheveling van een aantal vluchten van het Milanese vliegveld Linate naar Malpensa ,,eindelijk perspectieven biedt'' om dit vliegveld te ontwikkelen tot een hub (een overstapvliegveld), zoals Alitalia en KLM wilden. De verplichtingen die het kabinet en de staatshoudstermaatschappij Iri op zich hebben genomen om Alitalia te privatiseren zijn volgens het communiqué ,,niet te ontkennen''.

De Italiaanse maatschappij gaat meteen op zoek naar andere partners. Hierbij worden de namen van Air France en Swissair genoemd, al heeft de Zwitserse maatschappij gisteren gezegd al andere belangen in Italië te hebben. Morgen komt de raad van bestuur van Iri, die nog 53 procent van Alitalia in handen heeft, bijeen om te praten over nieuwe allianties en over de toekomst van het huidige management.

Verwacht wordt dat ook wordt gesproken over verlenging van het mandaat voor managing director Domenico Cempella. Hem wordt onder andere verweten alle kaarten op KLM te hebben gezet en andere opties vroegtijdig te hebben uitgesloten.

    • Marc Leijendekker