Albert Heijn in koelkasten

Naast houtovenpizza's, knakworst en kringlooptoiletpapier heeft Albert Heijn deze week ook een koelkast van 2.495 gulden in de aanbieding.

Nederlands grootste supermarktketen is vandaag begonnen met een drie weken durende verkoopactie. De zilverkleurige Italiaanse design-koelkast hoeft niet in een winkelwagentje te worden geladen. Na invullen van een bestelformulier wordt het apparaat thuisbezorgd. Als extraatje krijgt de koper een kratje bier.

Ahold-topman Van der Hoeven hield onlangs een pleidooi voor de verkoop van non-foodproducten, nadat acties met computers en stofzuigers onverwacht succesvol bleken. Met de verkoop van koelkasten gaat Albert Heijn back to the future. In het kader van de Premie-van-de-maand-Club verkocht de supermarktketen in 1962 al 145.000 koelkasten van het merk Liebherr. Door lid te worden van de club konden klanten sparen voor huishoudelijke artikelen. De eerste premie in mei 1962 was een koelkast van 252 gulden, vijftig procent onder de winkelprijs. Het mes sneed aan twee kanten. Slechts twaalf procent van de Nederlandse huishoudens beschikte over een koelkast. Met de premie-van-de-maand kon de klant meer etenswaren tegelijk inslaan.

De directie kon niet slapen van de eerste bestelling van 20.000 koelkasten. Maar de actie bleek vanaf de eerste dag een overrompelend succes en brak uiteindelijk de markt voor huishoudelijke apparaten open. Eind 1962 verkocht Albert Heijn naast koelkasten ook rolschaatsen, mixers, thermosflessen, pannen en veldbedden.

Albert Heijn wil niet zeggen hoeveel Smeg-koelkasten het verwacht te verkopen. De recente computerverkoop lag met 15.000 stuks tienduizend boven de begroting, aldus een woordvoerder.