NACHTRADIO: SPOOKRIJDERS

De uitzendingen van de publieke zenders Radio 1, 2 en 3 en commerciële zenders en regionale omroepen worden dagelijks zo'n driehonderd keer onderbroken door de ANWB Verkeersinformatie. Dag en nacht flitsen files, ongelukken, aanrijdingen, omleidingen, mistbanken, geschaarde vrachtauto's, bruggen die niet dicht willen en spookrijders door de ether. Vooral 's nachts en in het weekeinde worden de spookrijders gesignaleerd. Vaak is bij het spookrijden alcohol in het spel en ook bejaarde minder scherpziende automobilisten willen nog wel eens de verkeerde weghelft opschieten. Dat daarbij op jaarbasis vier doden en enkele tientallen gewonden vallen zal niemand verbazen.

Op de radio worden dagelijks 45 tot 60 files van langer dan twee kilometer gemeld. Deze komen rechtstreeks via het ISDN-net uit het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag waar een groep van ongeveer 30 medewerkers in volcontinu de situatie op de landelijke en regionale wegen in de gaten houdt. ,,Wij krijgen die informatie via verschillende kanalen'', zegt presentator verkeersinformatie Dolf Waaldijk die onder anderen een vaste stem is bij Sky Radio en Radio 10 FM. ,,Wij sturen ook nog eens zo'n veertigduizend faxen per jaar naar omroepen die de file-informatie door een nieuwslezer laten voorlezen.''

Hij en zijn collega Ron van der Meijden (op de foto in een radiocabine en een van de acht vaste stemmen bij de publieke omroep) krijgen hun informatie van het Traffic Information Centre van de Rijkswaterstaat in Utrecht, dat gegevens via elektronische signaleringslussen in de snelwegen verzamelt en doorgeeft. Ook dragen de ruim vierhonderd wegenwachters en driehonderd zogeheten roadguards, zo'n vierhonderd automobilisten die dagelijks op de weg zitten en vrijwillig hun waarnemingen via de mobiele telefoon doorgeven, hun steentje bij. Waaldijk en zijn collega's van de afdeling Actuele Informatie halen daar de meest relevante gegevens uit.

Overigens duurt het volgens Waaldijk nog jaren voor Rijkswaterstaat alle snelwegen van een signaleringssysteem heeft voorzien. ,,Rondom de grote steden is nu bijna alles van lussen voorzien. Ik denk dat nu ruim dertig procent van de wegen een elektronische signalering heeft. Maar het zal nog wel tien jaar duren voordat in alle wegen lussen liggen.''