Numico slaat opnieuw toe in VS

Voedingsconcern Numico neemt voor 1,8 miljard dollar (4,35 miljard gulden) het Amerikaanse voedingssupplementenbedrijf Rexall Sundown over. Het management van Rexall staat achter de overname. Numico wil met de overname zijn positie in de voedingssupplementenmarkt versterken. Rexall Sundall is volgens Numico een vooraanstaand producent en marketeer van voedingssupplementen en gezondheidsproducten. De jaaromzet van het concern bedraagt volgens voorlopige cijfers bijna twee miljard gulden. Door de aankoop zal de omzet van Numico dit jaar uitkomen op 4,5 miljard euro, bijna 10 miljard gulden. Het voedingsconcern verwacht dat de acquisitie, die naar verwachting in het tweede kwartaal zal zijn afgerond, onmiddellijk zal bijdragen aan de winst per aandeel.

Met de aankoop van Rexall Sundown maakt het voedingsconcern uit Zoetermeer haast om een derde van de markt voor vitaminen, sportdrankjes en kruidenartikelen (de drie belangrijkste producten van Rexall) in de Verenigde Staten in handen te krijgen.

Vorig jaar augustus deed Numico al een belangrijke acquisitie op de Amerikaanse markt met de overname van General Nutrician Corporation (GNC), de grootste leverancier van voedingssupplementen en vitaminepreparaten in de Verenigde Staten. Door het bod van 5,4 miljard gulden op GNC verdubbelde Numico in één klap zijn omzet tot 6,5 miljard gulden. Bestuursvoorzitter Hans van der Wielen van Numico sprak bij die gelegenheid over ,,een geschikt moment'' omdat de prijs van GNC in het voorafgaande jaar fors gedaald was. De aan de schermenbeurs Nasdaq genoteerde aandelen stonden anderhalf jaar geleden nog op ruim tachtig gulden, maar zakten met zeventig procent in na een door GNC zelf ontketende prijzenslag in de VS. Er is echter één wezenlijk verschil tussen GNC en de nieuwe aankoop van Numico in de VS, Rexall Sundown. GNC heeft een `geïntegreerd' concept. Het produceert niet alleen vitamines en mineralen, maar verkoopt ze ook in ruim vierduizend gespecialiseerde eigen winkels. Door de aankoop van GNC is Numico , bekend van Nutricia-babyvoeding, een grote detailhandelaar geworden in de VS die bijna net zoveel winkels heeft als Ahold. Volgens bestuursvoorzitter Van der Wielen is een dergelijk concept onmisbaar. ,,Je kan deze producten niet op het schap zetten en hopen dat ze verkopen. Je moet deskundig personeel hebben dat advies kan geven. We verkopen kennis.'' De keten van GNC bestaat uit veelal kleine winkels van zo'n veertig vierkante meter met een totaalkomzet van ongeveer 2 miljard gulden. Rexall zet haar producten voornamelijk af via supermarkten. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de omzet van ruim 12 procent van de voedingssupplementen die de grootste supermarktketen ter wereld Wal-Mart jaarlijks afzet. De VS-markt voor voedingssupplementen is nu bijna 30 miljard en groeit al vijf jaar 15 procent.