Beslissing KLM ontmoet in Nederland begrip

KLM ontkent de beschuldigingen van de Italiaanse overheid en vakbonden dat het Alitalia had willen overnemen. ,,Het is begrijpelijk dat de Italiaanse overheid zo reageert, ze zijn emotioneel'', zei een woordvoerster van KLM vanochtend. ,,De feiten zijn de feiten, wij blijven bij de uitspraken die we eerder hebben gedaan.''

Volgens de woordvoerster zijn de beperkte groei op Malpensa en en de vertraagde privatisering van Alitalia de enige redenen voor KLM geweest om de samenwerking met Alitalia op te breken.

De reacties op de beslissing van KLM zijn in Nederland mild. ,,Jammer maar begrijpelijk'', was de reactie van minister Jorritsma van Economische Zaken vanochtend. Een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat minister Netelenbos als aandeelhouder niet betrokken is geweest bij de besluitvorming en pas vrijdagmiddag geïnformeerd is, nadat het besluit al genomen was.

,,De minister heeft begrip voor het standpunt van KLM dat er eerst duidelijkheid moet komen rondom Malpensa'', aldus de woordvoerster. ,,Ze kan zich voorstellen dat daarna weer verder gepraat kan worden. Dat sluiten we niet uit.'' Bestuursvoorzitter L. van Wijk van KLM zei vrijdagavond `nooit nooit' te zeggen over een hernieuwde samenwerking met Alitalia, maar achtte die kans minimaal.

De vakbonden zijn teleurgesteld, maar hebben begrip voor het optreden van KLM. ,,Verstandig, gegeven de omstandigheden'', is de reactie van voorzitter Paul Griffioen van de Vereniging voor Nederlandse Verkeersvliegers. ,,Met Alitalia was KLM een gezond bedrijf beloofd en groeipotentieel. Nu zouden ze een staatsbedrijf hebben gekregen, zonder groeimogelijkheden. Dat had ze alleen maar geld gekost.''

Ook beleggers reageerden nuchter. De koers van het bedrijf was rond het middaguur licht gestegen, met 0,81 procent. De financiële gevolgen zijn vooral de synergievoordelen die ze nu mislopen, zeggen analisten. De integratie van de twee bedrijven had KLM binnen drie jaar 880 miljoen gulden op moeten leveren en dit jaar nog 220 miljoen. Die inkomsten loopt het luchtvaartconcern nu mis.

Andere kosten zijn bijvoorbeeld de gezamenlijke marketingorganisaties die in Nederland, Italië en Zuid-Afrika al in elkaar waren geschoven en nu ontrafeld moeten worden.

Analist R. Brakenhoff van effectenbank Kempen & Co schat die kosten op enkele miljoenen gulden, ,,zeg tien miljoen.'' ,,Vooral op strategisch gebied is het bijzonder jammer'', zegt Brakenhoff, ,,tweeënhalf jaar zijn nu weggegooid.''