LENTEGROENTEN

De gezondheidsprofeten roepen ons op om meer groenten en fruit te eten. We denken een volk van groente-eters zijn, maar internationaal gezien valt dat tegen, om over fruit nog maar te zwijgen. Tweehonderd gram groenten per dag en twee stuks fruit, zo luidt de boodschap. Dat hoeft niet allemaal bij de warme maaltijd, het mag ook tussendoor. Plakjes tomaat of komkommer op brood. Radijsjes of kerstomaatjes uit de hand, een bakje rauwkost bij de lunch, vruchtensap. De jonge verse groenten die nu weer in de winkels liggen inspireerden mij tot dit gecombineerd groentegerecht. De groenten maakt u schoon wanneer dat het beste uitkomt. Eventueel een dag van tevoren, op de bank kijkend naar de televisie of genietend van het zonnetje in de tuin of op het balkon. Kook ze beetgaar en spoel ze direct af met koud water in een vergiet zodat ze niet nagaren. Dat is een kokstruc. Vlak voor het serveren kunnen de groenten in een klontje boter warm gemaakt worden. Deze groenten combineren goed met lamszadel en lamskoteletten en rozemarijn. Maar ook bij rollade, schnitzel of biefstuk zijn ze niet te versmaden. Wij aten het in een vegetarische combinatie met flensjes met paddestoelen en vegetarische oestersaus. Haal de tuinbonen af. Was ze en kook ze in een laagje kokend water met zout beetgaar. Jonge tuinbonen zijn na vijf minuten gaar, oudere na tien minuten. Spoel ze af met koud water in een vergiet en laat ze uitlekken. Haal de sperziebonen af, was ze en snijd ze in drieën. Kook de sperziebonen beetgaar. Bij dunne boontjes in zeven minuten, bij dikkere tien tot twaalf minuten. Koud afspoelen en laten uitlekken. Haal de peultjes af en kook ze in kokend water met zout in drie tot vier minuten beetgaar. Ook afspoelen en laten uitlekken. Bewaar de groenten afgedekt in de koelkast. Snijd de courgette over de lengte in vieren. Smelt de boter in een wok of koekenpan. Bak hierin de stukken in drie tot vier minuten beetgaar. Voeg de rest van de groenten toe en roerbak op hoog vuur tot alles warm is. Snijd de naaldjes van de rozemarijn fijn of haal de tijmblaadjes van de takjes. Schep die door de groenten. Voeg naar smaak zout en peper toe. Direct serveren.