KLM staakt alliantie met Alitalia

KLM heeft de alliantie met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia na anderhalf jaar verbroken. Reden is de onzekerheid rondom het vliegveld Malpensa en vertraging bij de privatisering van Alitalia.

KLM-bestuursvoorzitter Leo van Wijk zei gisteravond dat voortzetting van de samenwerking een ,,onaanvaardbaar ondernemingsrisico'' zou hebben betekend. KLM legt de schuld voor het mislukken van de samenwerking niet bij Alitalia, maar bij haperende besluitvorming in het Italiaanse openbaar bestuur. ,,Natuurlijk waren er cultuurverschillen met Alitalia, maar die waren niet onoverkomelijk'', aldus Van Wijk.

KLM, dat samen met Alitalia de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa zou zijn geworden, gaat in Europa op zoek naar een alternatief. ,,We zullen nu een andere partner moeten vinden'', zei Van Wijk. Alitalia zei in een korte reactie dat de strategische doelen van het bedrijf niet in gevaar komen. De voorzitter van de Italiaanse Kamercommissie voor Transport, Ernesto Stajano, waarschuwde wel dat het voortbestaan van Alitalia op het spel staat.

De komst van het vernieuwde Milanese vliegveld Malpensa als derde `hub' (knooppunt), naast Schiphol en Rome, stond vanaf het begin (27 november 1998) centraal bij de samenwerkingsplannen. Malpensa zou KLM ruimte moeten bieden na de groeibeperkingen voor Schiphol. KLM vindt dat de gedwongen overplaatsing van een aantal binnen-Europese vluchten van het kleinere vliegveld Linate naar Malpensa, die vorige week is ingegaan, de nieuwe luchthaven nog onvoldoende groeipotentieel biedt. Ook zijn de geluids- en capaciteitsnormen op Malpensa onduidelijk.

Afspraak was ook dat Alitalia eind juni 2000 geprivatiseerd zou zijn. Dat blijkt wegens de slechte financiële situatie van het bedrijf niet haalbaar. Het Italiaanse ministerie van Transport zei gisteravond dat Alitalia ,,zo snel mogelijk'' zal worden geprivatiseerd.

De samenwerking had KLM in drie jaar tijd ruim 800 miljoen gulden aan kostenbesparingen op moeten leveren. Ook de groeimogelijkheden op de binnenlandse markt in Italië pasten goed in de lange-termijnstrategie van KLM.

De gezamenlijke ondernemingen die KLM en Alitalia hadden op het gebied van passagiers en vracht zijn met onmiddellijke ingang ontbonden. KLM vraagt ook de 220 miljoen gulden terug die zij heeft betaald aan Alitalia voor de ontwikkeling van Malpensa. De vluchtschema's blijven vooralsnog ongewijzigd, maar worden later ,,ordelijk'' ontmanteld.

De Amerikaanse KLM-partner Northwest Airlines zei gisteravond ,,de situatie te bestuderen''.

ANALYSEpagina 15