HILARY HAHN

Ze is net twintig jaar oud en heeft al een topcarrière achter de rug . De Amerikaanse violiste Hilary Hahn blijft overdonderen met haar vlekkeloze viooltechniek, haar duizelingwekkende virtuositeit en haar muzikale parmantigheid. `At this moment she is the greatest', zeggen veel grote violisten.

Hilary Hahn kan alles, Hilary Hahn speelt alles (ongeëvenaard was haar spectaculaire uitvoering van Franz Schuberts Erlkönig in de `onspeelbare' bewerking voor soloviool van Max Ernst, op 18 december 1999 in het Amsterdamse Concertgebouw), Hilary Hahn schrijft haar eigen toelichtingen, en Hilary Hahn kondigt haar toegiften aan in de taal van het land waar ze optreedt.

Het enige wat de briljante violiste de komende tientallen jaren nog te doen staat, is haar spel verdiepen. Komt ze live soms nog enigszins pril en rechtlijnig over, op haar nieuwste cd speelt Hahn het Vioolconcert van Barber met oprechte emotionele bewogenheid en een aanstekelijke sensuele geladenheid, mooi zangerig en een beetje nostalgisch van toon. Hahns leraar Jascha Brodsky was een studiegenoot van Barber, en heeft Hahn hóórbaar allerlei verhalen over de componist verteld.

Hilary Hahn koppelt Barber aan de wereldpremière van het voor haar geschreven Vioolconcert uit 1999 van Edgar Meyer, Amerikaans componist en solobassist, en in 1994 winnaar van de Avery Fisher Career Grant. Met Hahns unieke geluid in gedachten schreef Meyer een tweedelig werk, dat met een elegie opent. Gaandeweg transformeert de serene lyriek tot speelse virtuositeit, met af en toe folkloristische elementen.

In twee passages treedt Hahn in haar eentje op als vioolduo: op de ene snaar vertolkt ze een langzame melodie, terwijl ze op een tweede snaar snelle riedels speelt. Volgens Hahn vormt Meyers toegankelijke Vioolconcert `a superb and challenging' aanvulling op het hedendaagse vioolrepertoire.

Vioolconcerten van Barber & Meyer. Hilary Hahn (viool), The Saint Paul Chamber Orchestra o.l.v. Hugo Wolff. Sony Classical SK 89029