Alchemy haakt af bij aankoop Rover

Alchemy, de belangrijkste kandidaat om het noodlijdende Britse autobedrijf Rover over te nemen van het Duitse BMW, heeft zich vanochtend teruggetrokken uit de onderhandelingen.

Het is onduidelijk of Alchemy, een groep Britse investeerders, zich definitief heeft teruggetrokken dan wel alleen een tactische manoeuvre maakt. Volgens het bedrijf is de overeenkomst afgeketst op ,,zekere contractuele verplichtingen''. BMW zou later op de dag een officiële verklaring geven.

Alchemy leek de overname gisteren rond te hebben nadat BMW een concurrend bod van de groep Phoenix afwees. Phoenix, een ad hoc-groep die wordt gesteund door de vakbonden en door de Britse regering, heeft gezegd de grootste Rover-vestiging in Longbridge bij Birmingham open te willen houden voor de massaproductie van personenauto's met behoud van de meeste van de 9.000 banen. Alchemy wil Longbridge ombouwen voor de productie van sportauto's onder het merk MG en duizenden mensen ontslaan.

Rover maakte vorig jaar een verlies van 2,5 miljard pond (negen miljard gulden), wat voor BMW onaanvaardbaar was. Het Duitse bedrijf wil zich nu zo snel mogelijk ontdoen van `The English Patient' die BMW dagelijks twee miljoen pond verlies bezorgt.

Een Britse vaknbondvertegenwoordiger, Derek Robinson, verwelkomde vanochtend het mislukken van de onderhandelingen tussen BMW en Alchemy. Maar hij waarschuwde ook dat dit niet het groene licht voor Phoenix hoeft te betekenen. De groep zegt te studeren op een nieuw businessplan nadat BMW onderhandelingen met Phoenix in München gisteren afbrak. Bij Rover en toeleveringsbedrijven in de omgeving staan in totaal 24.000 banen op het spel.

De dreigende mislukking van de Rover-overname betekent een nieuwe tegenslag voor de Britse auto-industrie. Honda in Swindon heeft aangekondigd zijn produktie te halveren en Ford zou zijn vestiging in Dagenham bij Londen grotendeels willen sluiten. Daar werken 4.000 mensen. Het Japanse bedrijf Nissan dreigt geen nieuwe investeringen te doen omdat de hoogte van het pond de export hindert. Ford en BMW noemen eveneens de hoogte van het pond en de geringe productiviteit van hun Britse vestigingen als belangrijkste oorzaak voor hun reorganisatie. Ford blijft wel bestelauto's bouwen in het Verenigd Koninkrijk. Tevens neemt het Amerikaanse bedrijf de winstgevende Land Rover-branche uit de Rover-boedel over.