Wegener zoekt partner voor radio/tv

Uitgever Wegener wil zijn tv-station The Music Factory (TMF) bundelen met een internetbedrijf. Het bedrijf is op zoek naar een ,,strategische partner'' voor de radio- en televisieactiviteiten.

Wegener denkt daarbij niet aan een traditioneel televisiebedrijf, maar aan ,,een partner die de activiteiten van TMF op het gebied van internet kan versnellen''.

Dat zei bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener gisteren op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. De uitgever kan zijn radio- en tv-poot – TMF, Radio 10 FM en Love Radio – inbrengen in een alliantie of joint venture. Van verkoop van TMF is geen sprake, zo benadrukte Houwert gisteren. Ondanks het bescheiden aandeel in de omzet van Wegener blijven radio en televisie, naast direct marketing en het uitgeven van kranten en huis-aan-huisbladen, een kernactiviteit van de uitgever.

TMF is behalve een televiestation ook een succesvolle website op internet (www.tmf.nl) en aanbieder van gratis internet via TMF Web (www.tmfweb.nl), dat sinds de introductie vorig jaar ruim 100.000 gebruikers heeft. ,,TMF Web is een klein goudmijntje'', aldus Houwert. ,,We hebben nu een prachtige database met 100.000 jongeren erin. Die jonge doelgroep leent zich bovendien heel goed voor experimenten met nieuwe vormen van bijvoorbeeld interactieve televisie.''

Houwert zet daarmee de deur open voor samenwerking met aanbieders van breedbandinternet, zoals kabel- en telecombedrijven, die televisie via het wereldwijde web mogelijk kunnen maken. Kabelaars als UPC en Versatel, maar bijvoorbeeld ook KPN Telecom, hebben al aangegeven op zoek te zijn naar inhoud voor hun distributienetwerken. Wegener kan die leveren, stelt Houwert. ,,Wij merken dat TMF een geliefde bruid is, want er staan vele vrijers op de stoep. Dat geeft ons een sterke onderhandelingspositie.''

Wegener heeft zijn internetactiviteiten vorig jaar ondergebracht in een zelfstandige divisie, Wegener Elektronische Media (WEM). De dochter bundelt de websites van de regionale kranten van Wegener, waaronder het Utrechts Nieuwsblad en de Haagsche Courant. Dat zijn er, sinds de overname van de VNU-dagbladen, twintig. ,,De krantensites moeten uitgroeien tot regionale portals, plekken op internet waar mensen naartoe komen en waar ze alles van hun gading kunnen vinden.''

Wegener investeert dit jaar 25 miljoen euro in zijn internetactiviteiten. Dat is beduidend minder dan de meeste andere uitgevers. Terwijl die dit jaar dan ook een lagere winst verwachten als gevolg van de hoge internetuitgaven, voorziet Wegener een verdere winstgroei. Door de overname van de VNU-kranten, die door het grotere verspreidingsgebied per titel winstgevender zijn dan de eigen dagbladen van Wegener, verwacht de uitgever zijn winstmarge dit jaar flink te kunnen verhogen. Het enige waar de Wegenerkranten, net als alle dagbladen, last van hebben, is het tekort aan bezorgers. De distributiekosten zullen daardoor waarschijnlijk hoger uitvallen, verwacht Houwert. Zelfs de introductie van de gratis kranten Metro en Spits kon Wegener het afgelopen jaar niet deren. ,,Wegener is de enige uitgever die wat verdient aan de gratis kranten'', zei Houwert. ,,Want de Metro wordt in een van onze drukkerijen gedrukt.''