Supersnelle treinen tussen grote steden

Minister Netelenbos (Verkeer) verdedigt komende vrijdag in het kabinet een `mega-plan' voor filebestrijding, waaronder elektronische tolheffing in spitsuren, aanleg van nieuwe wegen, betaalstroken en investeringen in het openbaar vervoer. Diverse lobbygroepen grijpen dezer

dagen de plannen van Netelenbos aan om hun eigen

voorstellen te lanceren.

De vier grote steden willen de onderlinge bereikbaarheid vergroten door meer en snellere treinverbindingen. Het plan kost tot 2010 ongeveer 10 miljard gulden extra.

Dat staat in de nota `Openbaar Vervoer in de Deltametropool' dat de colleges van burgemeester en wethouders van de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht gisteren aan minister Netelenbos (Verkeer) hebben overhandigd. Doel van het plan is de reistijd tussen de vier steden terug te brengen naar maximaal 45 minuten. Op die manier kan de hele Randstad meer worden gezien als één grote metropool.

Om dat te bereiken, moeten de spoorwegen tussen de vier grote steden worden verbreed naar vier sporen. Twee van de vier sporen kunnen dan gereserveerd worden voor ,,frequente en snelle directe verbindingen'' tussen de grote steden. Snelheden van 200 kilometer per uur zijn haalbaar, aldus de colleges van de vier steden.

De overige sporen kunnen worden gebruikt voor zogenoemde light-railverbindingen die de kleinere centra in de Randstad en de Vinex-locaties aandoen. In de regio Amsterdam moeten daartoe de verbindingen met de Zuidas, tussen Muiderpoort en de Zuidtak en tussen Weesp en Almere, worden verbreed. Ook rondom Utrecht moeten veel sporen nog worden verdubbeld. Tussen Den Haag en Rotterdam en vanaf die steden naar Gouda moeten viersporige treinverbindingen komen.

Op termijn zou een verbinding per zweeftrein de oplossing voor de verkeersproblemen in de Randstad kunnen zijn.

Netelenbos toonde zich gisteren verheugd met de plannen. Begin dit jaar had zij de steden uitgenodigd hun visie op het openbaar vervoer in de Randstad te geven. Zij waarschuwde echter wel voor de vaak nog oplopende kosten van dergelijke projecten.

De minister wil het plan van de vier steden verwerken in het Nationale Verkeers- en Vervoersplan, dat dit najaar uitkomt. Aanstaande vrijdag presenteert de minister zelf een anti-fileplan.