Plan voor snelweg op poten

Een consortium van vier bedrijven wil een proef houden met een verhoogde snelweg. Het plan, waarbij de snelweg A1 tussen Eemnes en Diemen als proeftraject zou kunnen worden gebruikt, kost ongeveer 500 miljoen gulden. De proef kan in 2005 beginnen. Over een afstand van 20 kilometer komen twee rijstroken met in het midden een vluchtstrook.Dat heeft voormalig minister van Verkeer T. Westerterp vanmorgen bekendgemaakt. Het consortium, bestaande uit Strukton Groep NV, Imtech Projects BV, Heerma Infrastructure B.V. en de HSW-groep, betaalt de aanleg van het proeftraject. Begin december kwam de stichting HogeSnelWeg (HSW), waarvan Westerterp voorzitter is, met het plan om vijf meter boven de bestaande snelwegen een nieuwe snelweg `op poten' aan te leggen.

De verhoogde snelweg, bedoeld voor personenauto's en openbaar vervoer, krijgt eigen op- en afritten en een zogenoemd verkeersbegeleidingssysteem waardoor alle auto's even hard kunnen rijden. Inhalen kan niet en het verkeerssysteem houdt ook rekening met de weersomstandigheden, waardoor ,,de reis sneller, veiliger en relaxter'' verloopt.

Als er tol wordt geheven van ongeveer tien gulden (vijf euro), kan de weg gegarandeerd filevrij blijven, aldus Westerterp.

Als de proef slaagt, zullen ook op andere trajecten verhoogde snelwegen kunnen worden ingezet om het fileprobleem op te lossen, stelt Westerterp.

Minister Netelenbos (Verkeer) liet in december al weten het plan ,,een interessante mogelijkheid'', te vinden, maar zij plaatste vraagtekens bij de gevolgen voor het landschap.

Westerterp zorgde er in 1994 overigens voor dat een ander bereikbaarheidsplan, de carpoolstrook op de A1 tussen Amsterdam en Muiden, op een mislukking uitdraaide. Hij spande daar toen een rechtszaak tegen aan.