Cursus Spaans voor `Kras'

Krasnapolsky wordt overgenomen door het Spaanse NH Hoteles. Hierdoor ontstaat de op twee na grootse Europese hotelketen. ,,We kunnen de consument een enorm netwerk aanbieden''. Een gesprek met twee hoteliers.

Spaans spreken doet Willem-Jan van den Dijssel nog niet. Maar de directievoorzitter van Krasnapolsky Hotels & Restaurants (Golden Tulip, Tulip Inns) heeft zich al wel ingeschreven voor een cursus nu zijn bedrijf wordt overgenomen door NH Hoteles uit Spanje (NH Express, Sotogrande, Almenara). De Spanjaarden brachten gistermiddag een vriendelijk bod uit op Krasnapolsky. Waarde: 495 miljoen euro, ruim 1 miljard gulden. Een bod - in aandelen - dat niet kon worden geweigerd.

Door de fusie ontstaat de op twee na grootste Europese keten van zakelijke stadshotels, na marktleider Accor uit Frankrijk (IBIS, Sofitel, Novotel en Mercure) en het Britse Bass (Amstel, Des Indes, Holiday Inn, Continental). Krasnapolsky en NH willen snel uitbreiden in vooral Duitsland en Zwitserland en ook Frankrijk, waar beide bedrijven nog helemaal niet actief zijn.

Voor Van den Dijssel is de overname van zijn bedrijf de voorbode van een concentratiegolf in de hotelsector. De hotelmarkt in Europa is heel versnipperd en het samengaan van bedrijven is onvermijdelijk. ,,Je ziet dat veel bedrijven nog niet wakker zijn'', zegt Van den Dijssel tijdens een gesprek in het Krasnapolsky-hotel op de Dam. In de Verenigde Staten is 70 procent van de hotels onderdeel van een keten. In Europa is dat 15 procent.

De overname gebeurt op basis van gelijkwaardigheid, benadrukt Van den Dijssel keer op keer. Dat wordt volmondig beaamt door het NH-bestuurslid Luis Javier García Muñoz, die uit Spanje is overgekomen om het blijde nieuws samen met Van den Dijssel bekend te maken. In het Engels.

,,NH is zonder twijfel groter'', zegt Van den Dijssel. ,,Maar als je kijkt naar de ratio die achter de fusie zit, is er sprake van evenwicht. Samen kunnen we meer groei laten zien dan alleen.'' García knikt. ,,Ik ben niet geïnteresseerd in semantiek'', vervolgt Van den Dijssel. ,,Ik heb dezelfde discussie al twee jaar geleden meegemaakt toen Krasnapolsky fuseerde met Golden Tulip.'' García knikt opnieuw.

Het nieuwe bestuur wordt gedomineerd door Spanjaarden. Kan er dan wel sprake zijn van gelijkheid?

Van den Dijssel: ,,Er verandert niet zo veel. Nederland en België behouden hun eigen management-team. Het is waar dat ik en mijn collega Thomas Bas [strategie, red.] een minderheid vormen in het bestuur, maar hier in Nederland waren we ook met z'n tweeën. Ik blijf hier de leiding houden.''

Welke voordelen biedt deze fusie?

,,We kunnen samen beter groeien. En ons verkoopnetwerk zal worden gecombineerd. Dat maakt het vestigen van merknamen een stuk makkelijker. We zullen elkaars merknamen - die erg lokaal van karakter zijn - vertegenwoordigen. We denken na over een nieuw te verzinnen Pan-Europese merknaam, maar het duurt nog wel even voor we daar uit zijn.''

Gaan de prijzen nu ook omlaag?

,,Nee. Die komen uitsluitend via de markt tot stand. Maar de consument wordt wel beter van de fusie. We kunnen hem een enorm netwerk aanbieden. Dat is belangrijk want consumenten maken dankzij internet steeds meer zelfstandige keuzes. Vijf jaar geleden ging je voor het boeken van een kamer nog naar een reisbureau. Nu kun je alles zelf vinden. Vier procent van onze boekingen wordt nu via internet gedaan. Dat percentage groeit elke maand met vijftien procent.''

Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

Van den Dijssel: ,,Wanneer we met investeerders spraken, kwamen telkens dezelfde namen boven drijven. Als iedereen je verteld dat je voor elkaar bestemd bent en dat een fusie logisch is, dan geef je daaraan gehoor.''

García: ,,Tot nu toe hadden we de juiste fusiekandidaat nog niet gevonden. [Garcia doelt hier op de mislukte fusie, vorig jaar, met het Spaanse concern Tryp, red.]. De meeste hotelketens of hotelbedrijven zijn gesloten van aard omdat ze in familiehanden zijn. Ze worden geleid door mensen die de hele tijd `mijn vader deed dit of dat' zeggen. Maar wij zijn vooral trots op de toekomstige groei die we kunnen genereren en niet zozeer op ons verleden.''

Van den Dijssel: ,,We geven niet om opgeblazen ego's, maar om aandeelhouders.''

En de culturele verschillen?

Van den Dijssel: ,,Daarover maken ons geen zorgen. De communicatie is zeer open. NH Hoteles is een zeer Europees georiënteerd bedrijf. Ik verwacht ook geen taalproblemen. Het Engels wordt de voertaal na de fusie.''

García: ,,Het is waar dat Spanjaarden niet zo goed Engels spreken als Nederlanders. Maar de laatste tien jaar heeft er een ware inhaalslag plaatsgevonden. Spaanse jongeren spreken nu een aardig mondje Engels.''

Van den Dijssel: ,,Culturele verschillen zijn juist belangrijk. Als internationaal bedrijf moet je altijd rekening houden met de lokale smaak.''

Meneer García. Gaat u nu ook Nederlands leren?

,,Ik denk het niet. Nederlands is zo moeilijk. Het is ook niet nodig. We begrijpen elkaar uitstekend.''