STEVIE WONDER

Stevie Wonder is een van de weinige popartiesten die hebben begrepen dat de twintigste eeuw pas op 1 januari 2001 is afgelopen. Terwijl vrijwel de hele popwereld met talloze lijstjes vorig jaar al afscheid heeft genomen van de twintigste eeuw, heeft Stevie Wonder zijn onlangs verschenen oeuvre-overzicht `At the close of a century' genoemd.

Wonders oeuvre is eigenlijk te goed en te omvangrijk om samengevat te worden op vier cd's. Zo kennen de tweeëneenhalve plaat van Wonders Songs In The Key Of Life uit 1976 nauwelijks een zwakke plek, maar toch moest voor At The Close Of A Century meer dan de helft van de nummers afvallen. Desondanks bieden de vier cd's met elk meer dan 75 minuten muziek een voorbeeldig overzicht van de loopbaan van Stevie Wonder, van zijn begin als 12-jarig blind wonderkind dat in 1962 de wereld verbaasde met zijn zang en mondharmonicaspel tot How Come, How Long, het duet dat hij in 1997 met arrenbie-ster Babyface maakte.

De eerste cd laat Little Stevie Wonder als onderdeel van de hitfabriek Motown horen. Je hoort zijn stem veranderen van die van een jochie in een van de grote stemmen uit de soul. De laatste, zelf geschreven nummers van de cd kondigen de nieuwe Stevie Wonder aan, die niet langer `Little' meer is, maar als eerste Motown-artiest volledige artistieke vrijheid had bevochten. De tweede cd is die van de grote muzikale vernieuwer Wonder die in nummers als Too High, Living For The City en You Haven't Done Nothin' de mogelijkheden van de electronische instrumenten verkent en ze het liefst ook allemaal zelf bespeelt. Op de derde cd overheerst een selectie uit Songs In The Key Of Life, Wonders magnum opus waarop zijn muzikale vernieuwingen zijn versmolten met traditionele soul tot een geheel dat moet worden gerekend tot een van de muzikale hoogtepunten van de eeuw die nu ten einde loopt.

Van Stevie Wonder bestaat het beeld dat hij Songs In The Key Of Life nooit meer heeft kunnen evenaren en later steeds meer middelmatige middle-of-the-road-soul ging maken. Helemaal onwaar is dit niet: Wonder was in de jaren tachtig en negentig zeker niet meer een trendsetter, maar werd hoorbaar beïnvloed door het werk van bijvoorbeeld Michael Jackson. Toch toont de vierde cd toont aan dat een samenvatting van Wonders late werk nog altijd heel verteerbaar is. Er staan weliswaar een paar larmoyante ballads op, maar daar staat een nummer als Skeletons tegenover, dat nauwelijks onder doet voor de muziek uit zijn glorietijd.

Stevie Wonder: At The Close Of A Century. (4 cd's, Motown 153 992-2)