Ministerie van Verkeer gedaagd

De Vereniging van Commerciële Radiostations (VCR) daagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de rechter omdat zij het niet eens is met het voornemen etherfrequenties te gaan veilen.

Dat zegt secretaris J. Kaagman van de VCR. Kaagman stelt dat de overheid geen rekening houdt met de belangen van de commerciële stations als Sky Radio, Radio 538 en Noordzee FM.

Staatssecretaris De Vries (V&W) wil volgend jaar de FM-frequenties aan de hoogste bieder gaan verkopen. De huidige contracten tussen de commerciële stations en V&W lopen in september dit jaar af. Een woordvoerder van V&W zegt dat de vergunning dan nog met een jaar zullen worden verlengd. Medio 2001 zal de veiling van de frequenties van start gaan. Het kabinet praat volgende maand over de veilingen.

Kaagman van de VCR: ,,Toen we de vergunning kregen is er nooit bijgezegd dat dat tijdelijk zou zijn. We weten niet waar we aan toe zijn''. De VCR vindt dat de overheid zich schuldig maakt aan oneigenlijke concurrentie. De commerciële stations hebben de afgelopen jaren betaald voor het gebruik van de frequenties en hebben een groep luisteraars opgebouwd. ,,De overheid neemt die goodwill weer af. Als de stations moeten gaan bieden op frequenties, worden zij op kosten gejaagd'', aldus Kaagman.

Volgens Kaagman is het door de huidige onzekerheden ,,ondoenlijk'' om een meerjarenplan te maken voor de zenders. ,,Je hebt personeel in dienst, je wilt adverteerders aantrekken, maar we hebben nog geen idee wat de frequenties moeten gaan kosten.''

De VCR meent dat de overheid zelf een schaarste creëert op de FM-markt door de publieke omroepen ,,onevenredig veel ruimte te geven''. De publieke omroepen hoeven niet te betalen voor het gebruik van de ether en krijgen hun inkomsten uit de omroepbijdragen en de STER-opbrengsten.

Volgens Kaagman hebben de twaalf bij VCR aangesloten stations nog nooit officieel gehoord dat er een veiling aankomt. ,,De denkfout die gemaakt wordt is dat V&W denkt dat radio-frequenties hetzelfde werken als mobiele telefonie-frequenties. Aanbieders van GSM kunnen de kosten van een veiling echter doorberekenen aan de bellers, dat kunnen wij niet. Afhankelijk van ons marktaandeel kunnen we adverteerders aantrekken, maar daarmee is wel de financiële grens bereikt'', aldus Kaagman.