Ford wil productie auto's in Engeland na 70 jaar stoppen

De Amerikaanse fabrikant Ford staat op het punt na 70 jaar de productie van personenauto's in Groot-Brittanië te beëindigen. Ford is volgens informatie van de Britse vakbonden van plan de assemblage van auto's te staken in de fabriek in Dagenham, ten noordoosten van Londen, waardoor 3.000 van de 4.600 banen zullen verdwijnen. Bovendien zou sluiting van Dagenham volgens de bonden op zijn minst 15.000 banen bij toeleveranciers op de tocht zetten.

Volgens Ford is de fabriek in Dagenham niet meer concurrerend als gevolg van de hoge koers van het pond sterling. Mede daardoor is de winst het afgelopen jaar van Ford in Europa teruggelopen van 700 naar 100 miljoen gulden.

De sluiting van de assemblagelijn in Dagenham is onderdeel van een Europees herstructureringsplan van Ford dat ook saneringsplannen heeft voor fabrieken in Duitsland (Keulen), Frankrijk (Bordeaux) en Spanje (Valencia). Ford weigerde het afgelopen weekeinde commentaar op de plannen, die volgens de Britse vakbonden in mei door het Europese hoofdkantoor van Ford in Keulen nader zullen worden toegelicht.

Om de pijn te verzachten wil Ford de fabriek in Dagenham bij Londen openhouden voor de productie van dieselmotoren. Maar de Britse bonden nemen daar geen genoegen mee. Zij hebben stakingen aangekondigd als Ford zijn plannen zal doorzetten. Ook premier Blair heeft verontrust gereageerd. Met het debacle van Rover nog vers in het geheugen heeft de Britse premier contact gezocht in Detroit met Ford-topman Jacques Nasser om het onaanvaardbaar uit te spreken over de plannen van Ford. Het verdwijnen van nog eens 3.000 banen zou desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de Britse auto-industrie, die door de verkoop van Rover door BMW al zwaar getroffen is.

Ford produceert naast Jaguars voornamelijk kleine auto's in Engeland. Behalve onder meer de Ford Fiësta maakt de fabriek ook onderdelen en motoren in Groot-Brittanië. Ford kondigde afgelopen januari al aan 1.500 banen te zullen schrappen in Dagenham. Nu wil de fabriek de assemblagelijn in Dagenham volledig sluiten. De opvolger van de Fiësta wil Ford in Duitsland gaan produceren.

Het pond bereikte vorige week ten opzichte van de euro de hoogste koers tot nu toe. De vrees dat het dure pond, dat de concurrentiepositie van de Britse industrie steeds moeilijker maakt, nog meer industriële werkgelegenheid gaat kosten, is daardoor verder toegenomen.