Stagnatie rond KLM en Alitalia

De KLM vindt de situatie rondom het Milanese vliegveld Malpensa onbevredigend en onvoldoende helder om verdere stappen te kunnen zetten in de samenwerking met het Italiaanse Alitalia.

Malpensa zou de dragende pijler onder de alliantie moeten worden. Maar de Europese Commissie heeft een aantal bedenkingen tegen de gedwongen verplaatsing van vluchten van het kleinere maar makkelijker bereikbare Milanese vliegveld Linate naar Malpensa. Die maatregel is gisteren ingegaan.

Bovendien blijft Linate een belangrijke rol spelen als `city-airport'. In het nieuwe vluchtschema zijn er extra vluchten op Linate bijgekomen. De KLM heeft eerder gezegd dat er een maximum voor Linate zou moeten gelden, net als een minimum voor Malpensa.

,,Naar aanleiding van de stappen die zowel de Italiaanse overheid als de Europese Commissie deze week hebben genomen, is het nog steeds onvoldoende duidelijk wat het toekomstige groeipotentieel van Malpensa is,'' laat de KLM in een verklaring weten. ,,Aangezien de consequenties van deze ontwikkelingen onvoldoende ingeschat kunnen worden, behoeft KLM meer duidelijkheid.'' Onderstreept wordt dat KLM en Alitalia wel in gesprek blijven ,,over de verschillende opties met betrekking tot hun samenwerking.'' Zowel aan Nederlandse als aan Italiaanse zijde wordt nadrukkelijk vermeld dat een fusie een van die opties is.

Gisteren verstreek de al eerder doorgeschoven juridische termijn waarbinnen KLM en Alitalia zonder grote financiële consequenties hun afspraken over samenwerking kunnen terugdraaien. Op een vraag wat er met die deadline is gebeurd, zei een KLM-woordvoerder: ,,Daar ga ik verder niet op in.'' Alitalia was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

Op de twee Milanese vliegvelden is gisteren de nieuwe dienstregeling ingegaan na de gedwongen verplaatsing van een aantal vluchten van Linate naar Malpensa. Hoewel veel vluchten anderhalf tot twee uur vertraging hadden wegens verwarring bij de passagiers en paasdrukte, is de verwachte chaos uitgebleven.

De Sea, de maatschappij die Linate en Malpensa exploiteert, zei dat 300 à 400 personen in de problemen waren gekomen. Zij legde de schuld daarvoor bij de luchtvaartmaatschappijen, die tot op het laatste hebben gewacht met het doorvoeren van de wijzingen in hun vluchtschema's.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa liep voorop in haar verzet tegen de verhuizing naar Malpensa en probeerde 's ochtends toch een vlucht op Linate te laten landen. Dat werd geweigerd. Lufthansa en andere maatschappijen maakten duidelijk dat zij hopen dat de gedwongen verhuizing kan worden teruggedraaid, mede omdat de Europese Commissie een aantal bedenkingen heeft.