Internet plaagt uitgever PCM

De toch al geplaagde uitgever PCM ziet de winst dit jaar fors dalen door hoge investeringen in internet.

Het zit kranten- en boekenuitgever Perscombinatie Meulenhoff (PCM) niet mee. Terwijl het onzeker is of allerlei kapitaalverslindende investeringen (internet, kleurenmagazines) ooit winst zullen opleveren, loopt de oplage van de PCM-kranten terug. De groei van Trouw, het Parool en NRC Handelsblad kon de oplagedaling van het Algemeen Dagblad en de Volkskrant in het eerste kwartaal niet compenseren.

De teruggang van de twee grootste PCM-kranten is een teleurstelling voor de uitgever, omdat juist die twee titels in september een wekelijks kleurenmagazine introduceerden, dat tot een hogere oplage had moeten leiden. In plaats daarvan vluchtte een deel van de lezers naar de nieuwe gratis tabloid-kranten, een paard waar PCM nou net niet op gewed had.

Terwijl de Telegraaf met Spits direct in offensief ging tegen Metro, koos PCM voor kleurenmagazines en internet. De hoge investeringen die daarmee gepaard gaan, waren er het afgelopen jaar, in combinatie met de door het tekort aan bezorgers fors gestegen distributiekosten, verantwoordelijk voor dat de nettowinst van PCM slechts 4 procent steeg tot 75 miljoen gulden, op een omzet van 1,4 miljard. Doordat de uitgever tientallen miljoenen in internet blijft pompen, zal de winst volgens bestuursvoorzitter Cees Smaling dit jaar meer dan 10 procent dalen.

PCM opende eerder deze week de aanval op de Telegraaf op het terrein van de rubrieksadvertenties, een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de dagbladen. Samen met uitgever VNU en de Holland Media Groep (HMG), het moederbedrijf van RTL4, RTL5 en Veronica, wil PCM de kleine advertenties (de zogeheten `treffers' en `3 in 1 mini's') uit zijn kranten op internet zetten. De Telegraaf is nu nog veruit het populairste medium voor rubrieksadvertenties – wie bijvoorbeeld een huis of een tweedehands auto zoekt, is meestal aangewezen op de grootste ochtendkrant van het land – maar PCM wil die positie met www.spott.nl doorbreken.

Spott.nl is een al bestaande website van VNU die, met veel gratis publiciteit in de VNU-bladen en de PCM-kranten en met een eigen, dagelijks televisieprogramma op RTL4, moet uitgroeien tot een lucratieve vraag- en aanbodsite. De Telegraaf kan hier overigens gemakkelijk op reageren door snel een vergelijkbare website en een televisieprogramma op te zetten samen met SBS6, waar de uitgever een belang van 30 procent in heeft. Spott.nl moet op internet verder concurreren met www.viavia.nl, een website die rubrieksadvertenties gratis op internet zet. Spott.nl plaatst alleen advertenties waar voor betaald is. De overeenkomst met VNU en HMG over Spott.nl is een van de eerste wapenfeiten van PCM Interactieve Media (PIM), de pas opgerichte internetdivisie van PCM. Het Algemeen Dagblad wist vanochtend uit betrouwbare bron te melden dat AD-hoofdredacteur Peter van Dijk PIM gaat leiden. Van Dijk, die vanmorgen niet bereikbaar was om het bericht te bevestigen, vormt samen met de reeds eerder aangestelde Marina Kooijmans de tweehoofdige directie van PIM.

PIM gaat de websites exploiteren van de verschillende PCM-kranten, die voor abonnees gaan functioneren als gratis internetaanbieder. Het AD begint daar in mei als eerste mee, de andere PCM-kranten volgen na de zomer. Daarnaast wil PIM nieuwe websites opzetten en bestaande websites (zoals de vacaturesite www.clickwork.nl) uitbreiden. Gisteren kondigde PCM aan dat PIM een belang neemt van vijftig procent in de financiële persdienst Money View Online.