Zeg me welke sokken u draagt ...

Tag-Heuer, Kenzo, Carhartt, Jan des Bouvrie, Chardonnay, Telegraaf, Parool, Adidas; vertel mij wat u koopt en ik zeg u of wij een paar kunnen vormen. Dat is ongeveer de strekking van www.branddating.nl. Op deze site kunnen mensen een contactadvertentie plaatsen om zo aan een `date' te komen. De catch zit erin dat de advertentie volledig uit merken moet bestaan. Dus vrouw (1970) Apple Macintosh, NRC Handelsblad, Sissy Boy, North Face, Betsy Palmer, Jill Sander, Illy, AEX zoekt man (vanaf 1965) VPRO, NRC, Grolsch, Wired, Hugo, America Today, Pesto, Nokia, in geen geval Zware van Nelle.

Wie geïnteresseerd is in een branddate, maar niet zelf een advertentie wil plaatsen, kan ook een korte (merk)omschrijving van de gezochte persoon geven, plus geslachtsvoorkeur. Binnen een paar klikken rolt er dan een lijstje over het scherm met geslacht, geboortejaar en woonplaats van potentiële kandidaten. Mijn eerste poging levert 101 mogelijke partners op, voornamelijk woonachtig in Amsterdam. De jongste kandidaat is geboren in 1981 en de oudste in '46. Doorklikken naar de volgende pagina, waar zij een merkomschrijving van zichzelf geven, leert dat de 19-jarige zich kleedt in Levi's, Ralph Lauren en Armani, telefoneert via Ben, Palm bier en Spa drinkt en gecharmeerd is van Porsche (ervan uitgaande dat niet veel jongens van zijn leeftijd zo'n auto rijden). Al snel is duidelijk dat ik voor hem niet interessant ben. Zijn date dient zich bij voorkeur te kleden in Tommy Hilfiger, een merk dat niet snel in mijn klerenkast zal belanden. Wegens het grote leeftijdsverschil valt de man uit '46 die oude genever drinkt en gorgonzola eet ook af. Niet iedereen houdt zich trouwens even streng aan de merkomschrijving. Zo meldt een in '65 geboren man dat hij `no way' een vrouw met een eigen mening zoekt.

Een nieuwe poging dan maar, en dit keer iets langer nadenken over de merken die essentieel zijn voor een geslaagd afspraakje. Het maken van zo'n merkomschrijving valt nog niet mee. Opgegroeid in de tijd dat merken langzaamaan uitgroeiden tot belevingen, ben ik genoeg geconditioneerd om een globale indruk (vooroordeel?) over iemand te vormen aan de hand van de merken die deze met zich meedraagt. Het omgekeerde; de prins of prinses op het witte paard omschrijven aan de hand van de merken die aan de grote liefde niet mogen ontbreken, is een andere zaak. Ook al is er `ter inspiratie' een lijst met merken aan de site gevoegd. Keurig onderverdeeld in categorieën (eten, lectuur, shoppen, wonen etc) vindt men daar klassiekers als Nilfisk (iemand beoordelen op z'n stofzuiger?), Hag, Blaupunkt, Burco, Agio sigaren en Vittel. Erg handig voor mensen die even niet op de belangrijke merken in hun leven kunnen komen. Maar ook degene die zonder moeite de perfecte merkencombinatie uit z'n mouw laat rollen, kan nog hevig teleurgesteld worden als de verwachtingen van een branddate hoog gespannen zijn. Merkvoorkeur zegt wel iets, maar over het algemeen niet de belangrijke dingen waar men z'n soulmate aan herkent.

Er is een groot verschil tussen de persoon die al jaren bij Apple zweert en blind de weg kent op z'n G3 notebook en degene die, enthousiast gemaakt door de leuke kleurtjes en lage prijs onlangs z'n oude 486'er heeft ingeruild voor een Tangarine iMac. Ook garandeert het kijken naar de VPRO geen gevoel voor humor, iets waar een geslaagde avond wat mij betreft mee staat of valt. Een van de mogelijke kandidaten probeert dit probleem op te lossen door z'n merkenlijstje aan te vullen met filosofen. Graag Nietzsche en Foucault, Derrida gaat wel, liever geen Plato en no way Descartes. Dat zegt toch iets meer dan de favoriete stereo-installatie of het merk oven waar men bij voorkeur in bakt.

Branddating lijkt ook niet bedoeld om mensen aan de liefde van hun leven te helpen. De site is gebouwd door Publicis, een reclamebureau dat, volgens eigen zeggen, geïnteresseerd is in mensen en merken. Branddating is opgezet omdat Publicis ,,hoopt iets te leren van de merken die mensen invullen''. De Brands That Changed Our Lives Competition die op de site is uitgeschreven, doet vermoeden dat het bureau stiekem toch voor Cupido hoopt te kunnen spelen. De site is hoe dan ook een gouden zet van het bureau, want stukken goedkoper dan een marktonderzoekbureau en veel vermakelijker voor de respondenten. Een paar zaken die na een uurtje rondklikken al opvallen: Amsterdam is oververtegenwoordigd (meenemen in de statistieken!), Prada is een merk dat men liefheeft of haat, de mobiele telefoon én de aanbieder zijn duidelijke karakteraanwijzingen, mannen zijn verbazingwekkend goed op de hoogte van vrouwenkledingmerken en iedereen wil een Albert Heijntype zijn.

www.branddating.nl