Stakingen in het onderwijs opgeschort

De onderwijsbonden hebben de aangekondigde stakingen in mei voorlopig opgeschort. Minister Hermans (Onderwijs) bood gisteren een loonsverhoging van bijna 3 procent met ingang van 1 augustus en nog eens 1,5 procent met ingang van 1 maart 2001.

De bonden vinden dat onvoldoende, maar zien een opening om verder te praten.

De bonden willen 4 procent meer salaris en nog eens 1,5 procent eindejaarsuitkering. Daarnaast willen ze 1,5 procent extra zodat leraren en directeuren in het basisonderwijs naar een hogere salarisschaal kunnen doorschuiven. Hun totale eisenpakket komt neer op 1,2 miljard gulden.

De landelijke actiebijeenkomst die gepland stond voor 26 april in Utrecht is voorlopig van de baan, nu er volgens onderhandelaar T. Rolvink van de Algemene Onderwijsbond ,,een basis is gelegd om verder te onderhandelen.'' Hermans wil praten over competentiebeloning. Leraren die beter presteren moeten meer verdienen dan leraren die het minder goed doen. Daarnaast zou de minister de strakke regels voor de arbeidsduurverkorting willen versoepelen zodat er op die dagen eventueel gewerkt kan worden.

De bonden staan daar niet om te springen. Zij willen juist dat de minister met maatregelen komt om de werkdruk in het onderwijs terug te dringen. Rolvink. ,,Het is tegenstrijdig om leraren te vragen op ADV-dagen te gaan werken. Zelfs als dat op vrijwillige basis gebeurt. De kans is groot dat er door het tekort aan leraren veel druk op het personeel wordt uitgeoefend om de ADV-dagen in te leveren.''

Toch is er over alles te praten, zegt Rolvink. ,,Mits er een fatsoenlijk loonbod ligt. Het bod dat er nu ligt is bepaald niet marktconform.''

Uit een recente enquête van het blad van de Algemene Onderwijsbond bleek dat de actiebereidheid onder leraren groot is. Van de AOb-leden die in examenklassen lesgeven, was 51 procent bereid om tijdens de examens te staken, 42 procent wilde de leerlingen niet duperen en 7 procent wist het niet. Van alle leden zegt 70 procent zeker mee te doen met een staking.