GROENE WERF

Het gesteggel over de verkoop van marinewerf De Schelde versterkt het beeld dat de Nederlandse scheepsbouw op zijn laatste benen loopt. Het tegendeel is waar. Mammoettankers worden hier niet meer gebouwd, maar met baggerschepen, binnenvaartboten en luxe jachten boeken Nederlandse werven al jaren veel succes. `Staal aan elkaar bakken, dat doen we hier niet meer'.

Naam: FSW

Locatie: Harlingen

Oprichtingsjaar: 1963

Sommige reders staan even gek te kijken. ,,Omdat ze zien dat hun schip kan rijden'', lacht Roland Kortenhorst, lid van de directie van de Harlinger nieuwbouw- en reparatiewerf Frisian Shipyard Welgelegen (FSW). De werf heeft een schepenlift, een stalen platform van 120 bij 20 meter, waarmee schepen uit het water worden getild waarna ze op lorries naar het reparatieplatform rijden. ,,Ze staan daardoor binnen een halfuur droog.''

FSW (250 werknemers) werd in 1994 geopend als buitendijkse en `groene werf' in Harlingen. Scheepswerf Welgelegen lag voorheen in de binnenstad en moest mede uit milieuoogpunt verhuizen. Ligging aan de Waddenzee vereiste strenge milieuvoorschriften. Als een van de weinige werven beschikt FSW over een straal- en conserveringshal, waar 90 meter lange schepen worden gezandstraald en gespoten. ,,Veel milieuvriendelijker en efficiënter dan in de openlucht'', stelt Kortenhorst. Veel geïmporteerde casco's worden bij FSW afgebouwd en geschilderd. Het afvalwater en regenwater van de schepen in de drijvende dokken wordt opgevangen en naar een waterzuiveringsinstallatie getransporteerd. FSW is de grootste werf van Noord-Nederland, maar kwam twee jaar geleden in de problemen door tegenslag en falend management. In 1996 ontstond brand in een in aanbouw zijnde suikertanker. De schade door vertragingen bij de bouw van andere schepen bedroeg twintig miljoen. Sinds scheepswerf Bijlsma uit Warten en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) in 1998 de nieuwe aandeelhouders werden, gaat het beter. FSW bouwt gemiddeld drie technisch geavanceerde zeeschepen per jaar. Onlangs werd een bitumentanker in opdracht van een Zweedse reder in samenwerking met scheepsbouwer De Biesbosch in Dordrecht afgebouwd. Het schip is uitgerust met losse en zwaar geïsoleerde tanken. Hierin kan 6.000 kubieke meter vloeibaar asfalt worden vervoerd.