Chaos rond Malpensa blijft uit

Na enorme verwarring gisteren is vandaag het nieuwe vluchtschema voor het Milanese vliegveld Malpensa ingegaan, een test voor de samenwerkingsplannen tussen KLM en Alitalia.

Het Italiaanse kabinet heeft luchtvaartmaatschappijen per decreet verplicht een groot aantal vluchten te verplaatsen van het vliegveld Linate, kleiner maar dichter bij de stad, naar Malpensa. Een woordvoerder van de Sea zei vanmorgen telefonisch dat er in totaal 117 nationale en internationale vluchten zijn verplaatst. Overigens heeft ook Linate er nieuwe verbindingen bij gekregen die passen in het aangepaste concept van een Europese 'city-airport'.

De verwachte chaos, doordat de meeste maatschappijen gokten op verder uitstel van de gedwongen overplaatsing en pas gisteravond hun nieuwe schema's bekendmaakten, is volgens deze woordvoerder uitgebleven.

De gedwongen overplaatsing moet Malpensa laten uitgroeien tot een hub, een overstapcentrum. De KLM heeft steeds gezegd dat voortzetting van de samenwerking met Alitalia alleen zin heeft met een (niet-gespecificeerd) minimum aantal vluchten op Malpensa en met goede groeikansen.

Omdat sommige luchtvaartmaatschappijen gisteravond hadden gezegd dat zij toch op Linate zouden blijven vliegen, had de demissionaire minister van Transport Pierluigi Bersani extra politie naar Linate gestuurd, om problemen te voorkomen. Een vlucht van Lufthansa uit Frankfurt, gepland voor half negen, kreeg geen toestemming op Linate te landen en week uit naar Malpensa. De op Linate wachtende passagiers moesten per bus naar het andere vliegveld worden gebracht. Lufthansa, die gisteren voorop liep in het verzet tegen de verplaatsing van vluchten, heeft daarna laten weten dat vooralsnog al haar vluchten via Malpensa lopen.

Een groep van twaalf buitenlandse maatschappijen heeft bij de Europese Commissie geprotesteerd, omdat Malpensa de extra vluchten volgens hen niet aankan nadat daar maatregelen zijn genomen om de geluidsoverlast te beperken.

De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena wil haar vluchten op Linate niet verplaatsen naar Malpensa, maar naar het vliegveld van Bergamo, dat voor veel zakelijke reizigers in Noord-Italië makkelijker te bereiken is dan Malpensa. Ook andere maatschappijen zouden dat overwegen.

De Europese Commissie liet gisteren weten dat het decreet waarschijnlijk in strijd is met de anti-discriminatie regels van de Europese Unie. Eurocommissaris Loyola de Palacio (transport) had de Italiaanse autoriteiten dinsdag in een brief gevraagd de maatregelen, waarbij vluchten van Linate naar Malpensa worden overgeheveld, uit te stellen. Een Brusselse woordvoerder onderstreepte gisteren dat de klagende luchtvaartmaatschappijen een schadeloosstelling van Italië kunnen eisen, indien het oordeel van de Europese Commissie over de Italiaanse maatregelen uiteindelijk negatief uitvalt.

De Europese Commissie wijst er onder meer op dat met de betrokken luchtvaartmaatschappijen geen werkelijk overleg is gevoerd over de toewijzing van `slots' op Linate, terwijl de Europese regels dat wel vereisen.

Maar de demissionaire minister van Transport Pierluigi Bersani bleef bij zijn besluit en zei dat hij de bedenkingen van Brussel zal wegnemen. Hij verweet buitenlandse maatschappijen sabotagepogingen. ,,Je kan de rechten en plichten van een staat niet vermengen met die van een onderneming: als er normen bestaan, moeten ze worden gerespecteerd.''