Winst Philips op schema Boonstra

Philips heeft in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst de drie financiële doelstellingen verwezenlijkt, die president C. Boonstra heeft gesteld bij zijn aantreden. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.

Inclusief de opbrengst uit de verkoop van een belang in het Amerikaanse JDS Uniphase (apparatuur en chips voor snelle glasvezellijnen) bedraagt de winst 1,14 miljard euro (2,5 miljard gulden), tweeëneenhalf keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar. Exclusief boekwinsten op de verkoop van bedrijven steeg de winst met 92 procent; dat was boven verwachting. Het aandeel Philips steeg vanmorgen met ruim vijf procent naar 44,20 euro.

Zoals Boonstra zich ruim drie jaar geleden ten doel stelde zag Philips het bedrijfsresultaat in de maanden januari tot en met maart met meer dan tien procent groeien, behaalde het een positieve kasstroom (inkomsten minus uitgaven) en een rendement van ruim 25 procent op zijn netto-bezittingen, meer dan het streefpercentage van 24. Deze laatste norm haalt Philips voor het eerst. Evenals vorig jaar zal het bedrijf zijn riante kaspositie gebruiken om op een fiscaal aantrekkelijke manier geld uit te keren aan aandeelhouders. Door de uitkering – van een bedrag van 1,7 miljard euro – neemt het aantal vrij verhandelbare Philipsaandelen af met drie procent.

Philips heeft ook de omzet snel zien toenemen: gecorrigeerd voor overnames en wisselkoersveranderingen met 11 procent. Vooral de bedrijfsonderdelen halfgeleiders, componenten (onder meer beeldschermen) en mobiele telefoons zijn sterk gegroeid.

Philips overweegt snelgroeiende bedrijfsonderdelen die moderne consumentenelektronica produceren apart naar de beurs te brengen. De bedrijfsonderdelen die in aanmerking komen voor een afzonderlijke beursnotering maken software voor het verzenden van bewegende beelden over internet en settopboxen (kastjes voor op de televisie die bijvoorbeeld internet of digitale tv-signalen kunnen doorgeven). ,,Wij willen in deze sectoren agressief kunnen concurreren om marktaandeel te winnen'', aldus financieel bestuurder Hommen vanmorgen. ,,Daarbij zoeken we naar creatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld een alliantie. Het kan ook betekenen dat we kapitaal zoeken op de open markt [een beursgang].''

Philips verkocht in het eerste kwartaal drie miljoen zaktelefoons, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. Over heel het jaar 2000 wil Philips 18 miljoen mobieltjes verkopen, eveneens een verdubbeling. ,,Als we niet net als onze concurrenten een tekort aan onderdelen hadden zouden we nog veel sneller kunnen groeien'', aldus Hommen vanmorgen in een telefonische toelichting op de cijfers.

Philips Consumer Communications (zak- en gewone telefoons) was voor het tweede achtereenvolgende kwartaal winstgevend. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 24 miljoen euro (bijna vijf procent van de omzet).