Weer uitstel beursgang op Damrak

Het hectische beursklimaat heeft vanochtend opnieuw een bedrijf, het telecombedrijf Datelnet, gedwongen de beursgang uit te stellen. In de VS zagen gisteren negen internetbedrijven van beursintroductie af.

Volgens de begeleidende bank MeesPierson was er voor Datelnet voldoende belangstelling onder beleggers, maar is het bedrijf beducht voor een forse koersdaling wanneer de notering eenmaal een feit is. ,,Het klimaat is gewoon te onzeker. Voor de aandeelhouder, de medewerker en het bedrijf'', aldus bestuursvoorzitter en oprichter J. Brus van Datelnet.

De turbulenties op de internationale beurzen vormen de hoofdoorzaak van het uitstel. Brus tekent overigens aan dat het debacle rond de beursgang van het internetfonds World Online buitenlandse beleggers kopschuw heeft gemaakt. ,,Vooral in het buitenland praten beleggers over World Online. `Hoe is dat mogelijk geweest. Dat had bij ons nooit kunnen gebeuren', zegt men dan. Alleen omdat je uit Nederland komt'', aldus Brus.

Het uitstel van de beursnotering van Datelnet `voor onbepaalde tijd' staat niet op zichzelf. Eerder deze maand moesten het internetbedrijf Newconomy van Maurice de Hond en de Amerikaanse televisiezender Crown de beursplannen in de ijskast zetten. Newconomy zei vanochtend dat het de beursgang morgen doorzet.

In de Verenigde Staten stelden gisteren maar liefst negen internetbedrijven hun beursgang uit, waaronder het bekende Altavista, een veelgebruikte zoekmachine op internet. In Europa zag het Britse Yes TV, aanbieder van interactieve televisie, voorlopig af van een eerste notering.

Het afblazen van de beursintroducties in Nederland valt des te meer op door de enorme reclamebestedingen. De publiekscampagne van internetbedrijf Newconomy kost bijvoorbeeld 6 tot 8 procent van het bedrag dat het bedrijf morgen hoopt op te halen bij de beursgang. Newconomy heeft 1,5 tot 2 miljoen gulden per week aan reclame uitgegeven, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau BBC De Media en Reclamebank. In totaal kost de campagne naar schatting ruim 10 miljoen gulden. Het bedrijf hoopt bij beleggers 130 tot 175 miljoen gulden op te halen. Newconomy houdt het zelf op 5 miljoen gulden reclamegeld. Datelnet, dat ruim een kwart miljard gulden hoopte op te halen, gaf tot dusver 1,6 miljoen uit aan reclamebestedingen.

Deze uitgaven zijn nog laag in vergelijking met de bestedingen van World Online en KPN Mobile. Internetaanbieder World Online besteedde de afgelopen maanden in totaal 100 miljoen gulden aan reclame en public relations, waarvan 10 miljoen in Nederland. De campagne voor KPN Mobile komt naar schatting boven de 20 miljoen uit, een Nederlands record.

RECLAME: pagina 19