Meeslepend zingen van Lott en Murray

Aftroeven, imiteren en samenvloeien; een intiemere muzikale uitingsvorm dan samen zingen is nauwelijks denkbaar. Ondanks de onbetwiste charme van het genre zijn duo-recitals zeldzame gebeurtenissen. Twee grote liedzangers samenbrengen in een kleine zaal kost immers een dubbel honorarium, waardoor veel concertorganisatoren in het programmeren van een duettenavond helaas geen brood zien.

De muzikale samenwerking tussen mezzosopraan Ann Murray en sopraan Dame Felicity Lott wortelt in de jaren zeventig. In hun studietijd leerden zij elkaar kennen en vormden met twee mannelijke collega's en pianist Graham Johnson het ensemble The Songmakers Almanac, waarmee zij minder bekende vocale muziek thematisch gegroepeerd onder de aandacht brachten. Sindsdien maakten zowel Lott als Murray een grote internationale carrière, maar ze bleven ook elkaar trouw en verzorgden gisteravond samen met Graham Johnson een duettenprogramma met werk van zeven componisten in de Vocale Serie van het Concertgebouw.

Veel componisten lieten zich door het gegeven `twee zingende vrouwen' inspireren tot muzikale lichtvoetigheden. Rossini schreef zijn vermaarde Kattenduet, van Brahms is er het geestige Die Schwestern en Gounod componeerde het speels-spitsvondige l'Arithmétique.

Anderzijds biedt het samengaan van twee stemmen en twee vocale kleuren ook een scala aan dramatische mogelijkheden. Die tweespalt in het beschikbare repertoire toonden Lott en Murray in een veelzijdig programma, waaruit zowel het plezier als ook de expressieve kracht van het samen zingen aanstekelijk duidelijk werd.

In vocaal opzicht zijn Lott en Murray goed aan elkaar gewaagd. Krols, hels, lieflijk en nijdig miauwend staken zij elkaar naar de kroon in Rossini's Kattenduet, fraai vloeiden zij samen in fado-achtige en coloratuurrijke El desdichado van Saint-Saëns. Dat zowel Lott als Murray ook los van elkaar in staat zijn tot meeslepend zingen is een feit, hetgeen duidelijk werd uit Murrays zwevende vertolking van Mendelssohns toch haast stukgezongen lied Auf Flügeln des Gesanges en Lotts epische invulling van diens Neue Liebe. Maar voorop stond hier het zeldzame genoegen twee zangeressen elkaar te horen voortstuwen in vocale expressiviteit en te zien terugglijden naar de dagen van het meisjesachtig kirren, fluisteren en flirten. Ook zingen is samen leuker.

Concert: Ann Murray (mezzosopraan) en Felicity Lott (sopraan). Liederen, aria's en duetten van Purcell, Mendelssohn, Rossini, Brahms, Gounod, Saint-Saëns en Fauré. Gehoord: 18/4 Concertgebouw, Amsterdam.