DOELGROEP: ALLOCHTONEN

Suripop 2000 komt er weer aan! Verder in de Pleasure van deze maand: Uitgaan in april, kunst&theater, Pleasure Lady en nieuws uit de Antillen. ,,Het nieuws uit Suriname ontbreekt, maar normaal staat dat er altijd in'', zegt hoofdredactrice Lilian van Dam.

Pleasure is de Uitkrant voor Surinamers, Antillianen en Arubanen. Een uitgebreide agenda met salsafeesten, merenque-parties, caribbean disco's, optredens, theatervoorstellingen en culturele festiviteiten. Artikelen over r&b-sterren, Surinaamse voorstellingen en make-up voor donkere vrouwen. En veel, heel veel, advertenties. Voor de Copacobana Fun Party in Zoetermeer bijvoorbeeld, voor het optreden van de Juniors uit Suriname en (pagina-groot) voor speciale haarproducten. Define it, shine it!

Pleasure is gratis, verschijnt elke maand en wordt verspreid in Surinaamse eethuizen, cd-winkels en op universiteiten, hbo's en mbo's. ,,Eigenlijk overal waar onze doelgroep komt'', zegt Van Dam. Het blad bestaat al zestien jaar en is behoorlijk gegroeid. Het begon met een paar duizend exemplaren, maar de oplage is nu 40.000. Van Dam: ,,Meestal zijn alle Pleasures na een dag of tien op.'' Als het blad een dag te laat uitkomt wordt er volgens de hoofdredactrice direct naar de redactie gebeld.

Toch is het geen vetpot, zegt Van Dam. Goed, de grote cosmetica-advertenties brengen geld op. En soms adverteert de politie of de landmacht voor personeel. Maar het advertentietarief is ,,aangepast aan de doelgroep''. Het medium Mr. Sana (,,Groot specialist in occulte werken'') zal dan ook niet veel betalen voor zijn advertentie.

De redactionele artikelen zijn niet gesponsord en worden geschreven door professionele journalisten. ,,Anders verlies je je geloofwaardigheid'', zegt Van Dam. Dat is duur. Maar ze wil graag van Pleasure iets meer maken dan een advertentieblad met een uitgaansagenda. Toch is dat nog wel een beetje het imago. Van Dam: ,,Dat verander je niet zo snel.''