Obstakelrijk

Eerst het goede nieuws: de stadsdeelraad ZuiderAmstel gaat het Maasplein ,,aanpassen aan de wensen van de gebruikers'', zo staat in een brief die de bewoners rond het plein afgelopen vrijdag hebben ontvangen.

Nu het slechte nieuws: dezelfde stadsdeelraad heeft het Maasplein twee jaar geleden zo ingericht dat op dit moment niemand er veilig is. ,,De herinrichting bleek in de dagelijkse praktijk voor het nodige ongemak en onveiligheid te zorgen'', zo staat in de brief. Nodig?

Voetgangers vallen over de gaten tussen de kasseien, weten door de verwarrende bestrating niet of ze zich op voetpad, fietspad of rijbaan bevinden en struikelen over loszittende tegels. Het plein eenmaal over, vallen ze tenslotte van een 30 centimeter hoge stoep de Maasstraat op waar auto's langsrazen met snelheden van 70 kilometer per uur. Voor de duidelijkheid: het plein dankt zijn praktische ongemakken niet aan esthetiek die de voorrang zou hebben gekregen. Het is een ratjetoe van ongelijksoortige tegels, willekeurig geplaatste paaltjes en vreemde verhogingen waar gras op groeit.

Nota bene: het Maasplein ligt in het hart van waar architect Berlage zeventig jaar geleden zijn wereldberoemde plan Zuid verwezenlijkte, waarin functionaliteit en monumentale schoonheid moeiteloos samengaan.

Al staat het niet in de brief, achter de operatie her-herinrichting van het Maasplein door de deelraad ZuiderAmstel gaat een wereld van ellende schuil. ,,Alle granietkeien met de brede voegen worden verwijderd en vervangen door straattegels'', staat in de brief. Bewoner H. Stevens: ,,Je zwikt over de gaten tussen die stenen. Talloze bejaarden zijn al ten val gekomen.''

,,De verschillende functies van de openbare ruimte zullen duidelijker zichtbaar zijn - bijvoorbeeld het onderscheid tussen voetpad en rijweg'', staat in de brief. Stevens: ,, Dezelfde tegels die voor het voetpad zijn gebruikt, liggen op de rijbaan. Als voetganger weet je niet waar je aan toe bent.'' ,,Ook wordt veel aandacht geschonken aan een obstakelvrije looproute'', staat in de brief. Zwikkend over de kasseien toont Stevens het parcours. Tientallen centimeters hoge drempels op en af. Hier en daar haalt hij een losse tegel uit de straat. Het grasveld, dat een halve meter boven het plein uittorent, is voor de gewone wandelaar niet bereikbaar.

De deelraad: ,,Het hoogteverschil tussen de hoofdrijweg en de aangrenzende delen wordt met circa tien centimeter verminderd.'' Stevens: ,,Je dondert nu de stoep af de drukke weg op. Aan de overkant moet je weer aan de kant zien te klauteren.'' ,,De verbetering van de algehele verkeersveiligheid heeft zwaar meegewogen bij het nieuwe ontwerp van het plein'', meldt de deelraad. Stevens: ,,Nou, dat is een hele opluchting.'' De werkzaamheden starten in mei 2000 en zullen naar verwachting half oktober van dit jaar gereed zijn.