Martinez Move beweegt zich verder naar dance

Sinds Miles Davis eind jaren zestig rock en funk door zijn muziek ging mengen, ontkomen jazz-muzikanten - willen ze niet tot fossiel verworden niet meer aan de jazz-hybride. Voor saxofonist Miguel Martinez is het naleven van het postmoderne mengprincipe meer dan een overlevingsstrategie, hij ontleent er zijn muzikale identiteit aan. De eerste twee cd's van zijn band Martinez Move neigden nog naar neo-bop, maar op Hybrid Offspring uit 1997 heette de muziek al `africa-brass-triphop-wahwah-funk-voodoo-jungle' Anno 2000 is de groep, getuige het concert gisteren in het BIMhuis, definitief de weg richting dance ingeslagen.

Met die verhoogde nadruk op dansbaarheid is er een essentiële rol weggelegd voor drummer Stefan Kruger en bassist Johan Plomp. Dit ritmetandem weet niet alleen stuwende grooves te smeden uit loodzware basnoten en hoekige drumpatronen, maar ook met subtiele breaks te zorgen voor een spanningsboog die over een heel nummer wordt uitgesmeerd. Het is de perfecte ondergrond voor de sax van de bandleider die zich soepel en sexy langs de melodielijnen kronkelt. Martinez' spel, dat doet denken aan Steve Coleman en Kenny Garrett, is gevrijwaard van dissonanten of oorverdovend krachtvertoon, maar is zo warmbloedig dat het nergens gladjes klinkt.

Hoewel Kruger verschillende malen bewijst aan een simpele high-hat en snaredrum genoeg te hebben, maakt hij veelvuldig gebruik van drumpads en samples. De hiermee tevoorschijn getoverde gitaarrifjes en chaotische verkeersgeluiden werken enigszins vervreemdend maar passen goed bij de drum `n' bass-ritmes die hij op nonchalante wijze uit zijn trommels timmert. Hij is bovendien niet het enige groepslid met elektronische hulpmiddelen. Toetsenist Stefan Schmid speelt meer Fender Rhodes dan Steinway, en heeft een duidelijke voorkeur voor de space-geluiden uit het effectenkastje.

De verrichtingen van het nieuwste lid van Martinez Move, zangeres Wies Ingwersen, sluiten goed aan bij dit alle kanten opspringende groepsgeluid. Naast traditionele zang en scat heeft zij ook beatbox, zingzeggen en rap op het repertoire staan.

Ook voor de imitatie van een gedempte trompet of zielloze computerstem draait ze haar hand niet om. Ze past prima in deze groep die een breekijzer tussen de bestaande genres heeft gewrongen en zo een eigen niche heeft weten te creëren. Martinez Move is een overtuigende winnaar in de jazz-evolutionaire `survival of the hippest'.

Concert: Martinez Move.

Gehoord: 13/4 BIMhuis, Amsterdam.

Wordt uitgezonden op radio 4, 14/6 en 28/6, 23:00-24:00u.

    • Edo Dijksterhuis