Air Holland weer gered van bankroet

Chartermaatschappij Air Holland is gered van een faillissement. Een groep investeerders maakte gisteren bekend de onderneming, met de resterende 72 werknemers, voort te zetten.

De groep investeerders verwacht volgende maand met één of twee toestellen vluchten te kunnen uitvoeren. De groep staat onder leiding van C. van Dormaël, tot 1996 directeur van de gelijknamige winkelketen (slaapkamerinrichtingen). Ook Gert-Jan van der Valk (directeur van de gelijknamige wegrestaurantketen), betrokken bij een eerdere reddingspoging, neemt deel, evenals twee anderen.

De nieuwe directeur van Air Holland, E. van Binschoten, wilde hun namen gisteren niet noemen, noch de omvang van de investeringen. Hij sprak van ,,ontstellend goede Nederlandse ondernemers''. H. Stomphorst, afkomstig van de Duitse charteraar LTU, wordt mededirecteur van het nieuwe Air Holland.

Het in 1985 opgerichte Air Holland, dat in 1991 ook al van een bankroet gered moest worden, kreeg vorig jaar november uitstel van betaling. De schulden dreigden het bedrijf boven het hoofd te groeien. Sindsdien sprak bewindvoerder Pannevis met tal van partijen om de onderneming een `doorstart' te laten maken. Terwijl de zeven geleasde toestellen van Air Holland aan de grond bleven en piloten en ander personeel massaal opstapten, leek in december een nieuwe geldschieter gevonden in de financieringsmaatschappij LLP1, waarvan ook Van der Valk deel uitmaakte. Daarna ontstond onenigheid met de curator. Het belang van LLP1 zou nu ,,in harmonie'' zijn overgedragen aan de nieuwe investeerders.

De nieuwe eigenaren willen klein beginnen. Marktonderzoek is uitgevoerd onder Nederlandse touroperators, waaruit volgens Van Dormaël ,,glashelder'' blijkt dat op korte termijn zeker met één toestel kan worden gevlogen.

Over een jaar willen de investeerders een elektronisch boekingssysteem introduceren waarmee touroperators en individuele klanten tot het laatste moment een zitplaats kunnen reserveren. Daarmee lijkt Air Holland de kant op te gaan van EasyJet, dat een dergelijk systeem toepast om zo goedkoop mogelijk te kunnen vliegen.

Volgens Bart Meijer, hoofd vliegdienst van Air Holland, staat iedereen ,,te popelen om weer aan het werk te gaan''. Hij heeft vertrouwen in de doorstart: ,,Dit is in ieder geval voor dit jaar de oplossing, daarna zien we wel weer verder.''

Met welk type toestel Air Holland zijn diensten hervat is nog onduidelijk. Meijer denkt dat de luchtvaartmaatschappij een Boeing 737 of 757 zal inzetten. Momenteel zijn er nog 22 vliegers en 20 man cabinepersoneel bij het bedrijf werkzaam. In de laatste maanden maakten veel van de 80 piloten en 170 man cabinepersoneel de overstap naar Martinair. Meijer verwacht binnenkort nieuw personeel aan te nemen.