WEBWINKELS (2)

De lange files die iedere zondag voor de Amsterdamse vestiging van de Bijenkorf staan, zijn het beste bewijs dat Nederlanders gek zijn op warenhuizen. Om dingen te kopen, maar vooral ook om te kijken. Is diezelfde lol ook in een virtueel warenhuis te beleven?

Zoekmachines De overvloed die Internet te bieden heeft, kan zo overdonderend zijn dat potentiële webshoppers het na enkele pogingen voor gezien houden. Vooral het afgelopen jaar zijn er ook in Nederland allerlei initiatieven genomen om consumenten te helpen bij hun virtuele zoektochten. Bekende voorbeelden zijn www.macropolis.nl en www.vinkel.nu, maar ook op winkel.pagina.nl (zonder www ervoor) zijn allerhande links naar webaanbieders voor particulieren te vinden. De exploitanten van de sites schermen graag met grote getallen: zo biedt Macropolis naar eigen zeggen snelle toegang tot meer dan 6.000 webwinkels, Vinkel heeft het over iets meer dan 4.000 webwinkels. Het aantal bezoekers (uitgedrukt in pageviews) is volgens Macropolis ongeveer een miljoen per maand.

Ook koopjesjagers kunnen hulp vinden op Internet. Via www.

elcheapo.nl (onderdeel van het Telegraaf-concern) kan binnen België en Nederland gezocht worden naar de goedkoopste aanbiedingen op het gebied van wijn, auto's, muziek, wonen en vakantie. Hetzelfde Telegraaf-concern biedt via www.

siteshopper.nl ook een `normale' winkelzoekmachine.

Warenhuizen In tegenstelling tot de zoekmachines, die eenvoudig gezegd consumenten alleen de weg wijzen naar de winkels, profileren websites als

www.hot-orange.com, www.

dewinkel.nl en web-plaza.nl. zich als echte warenhuizen waar alles onder één virtueel dak te vinden is. Op het eerste gezicht heeft DeWinkel het meest weg van bijvoorbeeld de V&D, terwijl Hot-Orange en Web-Plaza meer allure à la de Bijenkorf willen uitstralen: tuinhuisjes zijn bij de laatste niet te vinden, wel Alessi en een Wetzer-skateboardstep van 599 gulden. Maar ook bij Web-Plaza zijn prijzige artikelen te vinden, zoals een Solitaire-fornuis van 5.598 gulden, inclusief BTW. Bij DeWinkel, dat over een heel ruim assortiment aan artikelen beschikt, van EK-petjes tot vijverpompen, kan al een kookplaat van Atag van een paar honderd gulden worden aangeschaft.

Kleding Wie zijn kleding liever niet in een warenhuis, maar in een speciaalzaak koopt, kan ook op Internet terecht. Bij www.

designersdirect.com bijvoorbeeld, een Amerikaanse site die ook Nederlandstalige ondersteuning biedt. Hier zijn vooral de massa-designers te vinden, zoals Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Armani. Gaultier heeft zijn eigen site (www.galeriegautier.com), die echter bitter weinig te bieden heeft. Bij Boo.com, opgericht door drie Zweden, is dat veel beter geregeld: ook is daar goed gebruikgemaakt van de elektronische mogelijkheden om de sport- en designerkleding van alle kanten te laten zien. Betalen kan in guldens. Consumenten die niet zo hip voor de dag willen komen, kunnen in Nederland altijd terugvallen op de websites van vertrouwde postorderbedrijven zoals www.wehkamp.nl en www.neckermann.nl.