IJsstadion Thialf wil een `hooglandbaan'

IJsstadion Thialf in Heerenveen onderzoekt of er een nieuwe `hooglandbaan' gebouwd kan worden naast de oude. De baan moet een supergladde toplaag krijgen, waarboven een 40 centimeter hoge zogeheten `koude laag' komt te hangen. Daarboven bevindt zich een warmere zuurstofrijke laag, die voor een lagere luchtweerstand bij de schaatsers moet zorgen.

Met de metamorfose hoopt de Friese ijstempel de concurrentie van hooglandbanen als Calgary en Salt Lake City voor te zijn. ,,We waren in 1986 de eerste overdekte ijsbaan ter wereld, maar andere hebben ons ingehaald'', zegt directeur Marijke Migo.

Ex-schaatscoach Wopke de Vegt, die bij de plannen betrokken is, voorspelt dat er meer wereldrecords zullen sneuvelen op het nieuwe Thialf-ijs. ,,De hoogte van een baan als Calgary kunnen we nooit imiteren, maar we kunnen wel het ijs verbeteren en de lucht en zuurstof in de hal optimaliseren.''

Nieuwe machines kunnen de ijskwaliteit van aparte delen van de baan reguleren. Uniek is dat de schaatsers twaalf uur in drukcabines verblijven, waardoor de omstandigheden van een hoogtestage worden nagebootst. Door de aanleg van een tweede baan hoeft er bovendien minder vaak `nee' te worden verkocht aan het grote aantal recreatieve schaatsers, die voor de exploitatie van Thialf noodzakelijk zijn.

Tevens zal er een tunnel worden aangelegd die kleedruimtes van de schaatsers verbindt met het middenterrein. Ook bestaan er plannen voor de bouw van vier torens met in totaal 13.000 vierkante meter te verhuren kantoorruimte, liften, roltrappen, een sportmedisch centrum en hotelaccommodatie.

De totale kosten bedragen naar schatting tussen de 150 en 200 miljoen gulden. Onderzocht wordt of Thialf aanspraak kan maken op subsidies. Zo niet dan wordt de huidige baan omgetoverd tot hightech-baan. De kosten hiervan bedragen naar schatting zes à zeven miljoen gulden.