Overleg van NS, KLM en Schiphol

De Nederlandse Spoorwegen, Schiphol en KLM zijn in overleg met het kabinet over een gezamenlijk bod op de hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid). Het kabinet heeft zich afgelopen vrijdag over de kwestie gebogen tijdens de ministerraad, maar besluiten zijn nog niet gevallen.

,,We wachten nu op het kabinet'', aldus Schiphol-woordvoerder R.Wever vanmorgen. Hij wilde niet ingaan op de vraag hoeveel ieder van de partners zou bijdragen aan zo'n bod.

Wever zei rekening te houden met twee scenario`s: óf het consortium krijgt de kans een exclusief bod uit te brengen óf het doet mee in een openbare aanbesteding waaraan ook buitenlandse vervoersondernemingen zouden kunnen deelnemen.

Die laatste variant leek sinds vorig najaar de voorkeur te hebben van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). De Tweede Kamer verlangde echter van de minister dat een aanbesteding slechts in aanmerking kwam, als het wederkerigheidsbeginsel van toepassing was.

Dat betekent dat een Franse onderneming slechts zou mogen meedingen naar het Nederlandse deel van het exploitatiecontract voor de HSL-Zuid als NS een zelfde eerlijke kans in Frankrijk zou kunnen krijgen. In de praktijk is daarvan in Frankrijk echter in het geheel geen sprake. Ook Netelenbos zelf liet overigens weten te hechten aan dit zogeheten reciprociteitsbeginsel.

Vorig jaar herfst kwam het tot een scherp conflict tussen Netelenbos en NS-topman Den Besten, nadat de minister een eerste exclusief bod van de NS met grote beslistheid had afgewezen. De minister zei toen dat het bod van NS te laag was en bovendien had het bedrijf zich niet aan haar richtlijnen gehouden. Betrokkenen gaan ervan uit dat het consortium van de drie ondernemingen bereid is ditmaal meer te bieden.

Schiphol-woordvoerder Wever noemde het ,,logisch dat we geïnteresseerd zijn gezien onze activiteiten''. Op grond van eerdere besluiten van het kabinet is Schiphol verplicht de komende jaren veel passagiers voor de kortere afstanden uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Wever: ,,Als exploitant heb je natuurlijk meer invloed op de gang van zaken.''

De NS, de KLM en Schiphol zitten al sinds 1996 in een samenwerkingsverband. Een gezamenlijke exploitatie van de HSL-Zuid zou de samenwerking plotseling naar een veel hoger niveau tillen.