`Met Nederlands kun je niet concreet zijn'

Met `Onderweg' scoorde de Bredase groep Abel een nummer 1-hit. Met collega-muzikanten bespreken ze nu hoe dat moet, optreden voor heel veel publiek.

Ondanks het nijpende gebrek aan onderwijzers heeft de Pabo in Breda onlangs een leerling in zijn eindexamenjaar naar huis gestuurd. Joris Rasenberg moest eerst maar eens kijken waar zijn andere bezigheden hem brengen, vonden ze. Want Rasenberg was dan wel met zijn scriptie bezig, ondertussen stond hij op nummer één van de hitparade met het nummer Onderweg van zijn groep Abel, en had hij een debuut-cd op uitkomen.

De Stilte Voorbij is inmiddels verschenen. Joris Rasenberg (25) en Emiel Drost (21) zitten in een café aan de Grote Markt in Breda. Ze moeten in hun agenda kijken om te weten wanneer de cd ook al weer uitkwam. ,,24 februari'', zegt Rasenberg. ,,We houden het niet helemaal meer bij'', zegt Drost verontschuldigend. Na de optredens in hun stamkroeg staat de groep nu voor middelgrote zaaltjes van drie- à vierhonderd mensen, en onlangs bij Pepsi-pop in Ahoy' voor een publiek van tienduizend. Onderweg, de gewezen nummer 1, is een verhalend liedje over een gebroken liefde. `Het is al lang verleden tijd dat je mijn verjaardag niet vergat', zingt Rasenberg met smartelijke jongensstem, waarbij zijn zuidelijke zachte `g' hem steeds als een ademtocht lijkt te ontsnappen.

De liedjes van Abel hebben een gesmeerde cadans van akoestische gitaar en piano, ongeveer zoals in de popliedjes van R.E.M. Voor de leden is het nieuwe succes iets om over na te denken. Hoe gedraag je je voor een publiek van duizenden? De afstand tussen de muzikanten is op het podium zo groot dat ze elkaar onderling geen tekens meer kunnen geven. ,,Ik geloof niet dat we al de kunde hebben om ook de mensen op de achterste rijen te bereiken'', zegt Emiel Drost. Rasenberg: ,,Daar praat ik over met collega-muzikanten, hoe je dat aanpakt.''

Abel komt voort uit Red Credit, de band die Rasenberg op zijn vijftiende begon met zijn broer en zus. Toen speelden ze covers van liedjes van onder meer De Dijk en The Beatles. Rasenberg begon op de achtergrond, met gitaar, maar ontwikkelde zich tot zanger. ,,Het is heel nuttig geweest om met Red Credit die covers te spelen'', zegt Rasenberg. ,,Daarvan heb ik geleerd hoe nummers in elkaar zitten. Niet dat ik direct zelf liedjes kon schrijven. Want mijn eerste probeersels waren te lang en hadden een veel te gecompliceerde opbouw.''

Toen Rasenberg besloot niet meer in het Engels maar in zijn eigen taal te gaan schrijven, ontdekte hij een nieuw probleem. ,,Je bent in popmuziek gewend aan de bondigheid van het Engels. Maar als je zo'n tekst in het Nederlands gaat vertalen, merk je dat er veel meer woorden nodig zijn. Het Nederlands is wijdlopig. Je kunt dus niet echt concreet zijn, dat neemt te veel ruimte in beslag. Ik probeer me daarom uit te drukken in beelden en metaforen.''

Een aantal nummers van de debuut-cd is al een paar jaar oud. Inmiddels hebben de muzikanten zoveel bijgeleerd dat ze bij composities voor de volgende cd anders te werk zullen gaan. Drost: ,,Vroeger dachten we altijd: `Wat kunnen we er nog bij doen?'. Nu vragen we ons af wat we weg kunnen laten.'' ,,Toen moesten we ook vooral fouten corrigeren.'' zegt Rasenberg, ,,Nu werken we meer zoals een schilder doet: met veel voorstudies. We spelen allerlei verschillende versies voordat we een definitieve vorm kiezen. Ik schrijf een paar dagen na elkaar steeds opnieuw een andere tekst voor hetzelfde nummer, zodat ik uiteindelijk keuze heb.''

Emiel Drost: ,,We draaien de structuur om, we beginnen bijvoorbeeld met het refrein in plaat van het couplet.'' Rasenberg: ,,Van het nieuwe nummer Waarnaartoe zijn inmiddels zoveel verschillende versies in omloop, dat we bij live-optredens soms niet meer van elkaar weten welke versie we nu zullen gaan spelen.''

Drost staat op het punt te vertrekken naar zijn werk als medewerker van de klantenservice van een telefoniebedrijf. Joris Rasenberg is tot nog toe de enige die sinds kort uitsluitend voor de muziek leeft. Het nieuwe leven geeft een vakantie-gevoel. ,,Net als in vakantie hebben de dagen geen vaststaand ritme meer, zoals wanneer je studeert of werkt. De ene dag moet ik oefenen, de volgende dag interviews geven, dan weer voor tv optreden. Zo vliegt de tijd voorbij.''

Maar wat zijn bezigheden ook zijn, Rasenberg probeert eens in de twee weken op zondagochtend in ieder geval zijn bijdrage te geven aan de dienst in Huis van Bewaring De Koepel in Breda. Hij zingt daar bekende popliedjes van anderen. ,,Ik probeer nummers uit te zoeken die passen bij de strekking van de dienst. Als het onderwerp `licht' is, dan speel ik Het Licht van Van Dik Hout. Het is niet zo moeilijk, want de bijbel heeft volgens mij dezelfde hoofdthema's als de popmuziek. De bijbel heeft het over dood, liefde, communicatie tussen mensen onderling, politiek. En dat geldt voor het gros van de popliedjes ook.''

De Stilte Voorbij van Abel is verschenen bij PIAS (944.00.10.20). Abel treedt op: 14/4 Harlekijn Festival, Maarheeze; 21/4 De Beurs, Middenmeer; 23/4 Paasrock, De Meern; 24/4 Paaspop, Den Hout.