Gezondheid wordt steeds belangrijker

Na jaren zoeken kan Unilever eindelijk weer eens een miljardenovername melden. De koop van de Amerikaanse slankmaker nam slechts een week in beslag. ,,Dit is voor ons een doorbraak.''

In februari kondigde Unilever een stevige reorganisatie aan. Er verdwijnen in vijf jaar 25.000 banen en 1.200 kleinere merken om de groei van de sterkste merken te kunnen versnellen. ,,Natuurlijk zijn we ook geïnteresseerd in overnames'', zei Burgmans toen.

De afgelopen weken lekte er eerst nieuws uit over belangstelling voor de vrolijke Amerikaanse ijsmaker Ben & Jerry's uit Vermont. En vanochtend kondigde Unilever de acquisitie aan van SlimFast, een producent van slankmakers en gezondheidsvoeding uit Florida. Het is de eerste overname van meer dan 5 miljard gulden sinds 1986. Een telefonische toelichting van co-bestuursvoorzitter Antony Burgmans.

U betaalt bijna vier keer de omzet, waardoor deze overname pas over een paar jaar aan de winst gaat bijdragen. Waarom bent u bereid zo'n hoge prijs te betalen?

,,Dit is voor ons een doorbraak. We zochten naar een merk in functionele voeding dat te gebruiken is in verschillende sectoren en verschillende categorieën voedingsmiddelen. SlimFast is zo'n sterk merk. En omdat het de afgelopen jaren zo snel gegroeid is, ligt de prijs navenant hoog.''

Waarom is functionele voeding belangrijk voor Unilever?

,,In ons project Foresight, waarin we jonge managers naar trends hebben laten kijken, bleek dat consumenten steeds meer waarde hechten aan gezondheid, aan gewicht en vitaliteit. Wij zijn daar al dertig jaar mee bezig, maar willen heel graag veel meer doen in deze categorie. We doen bijvoorbeeld wat met thee in relatie tot een gezond hart en met margarine die je cholesterolniveau op peil houdt.''

Maakt SlimFast alleen afslankpoeders of is het in de Verenigde Staten ook een echte concurrent van Numico met zijn vitaminepillen?

,,Numico maakt aanverwante producten, maar is voor zover ik weet nauwelijks een directe concurrent. SlimFast maakt dieetproducten maar ook producten als shakes en bars die bijdragen aan een uitgebalanceerd voedingspatroon, precies waar de moderne consument naar op zoek is.''

Wat zijn uw plannen met SlimFast?

,,Pas 6 procent van de omzet van SlimFast komt van buiten de Verenigde Staten. Wij kunnen het merk nu uitrollen over Europa en naar de stedelijke gebieden in de rest van de wereld. Daarnaast kunnen we het merk inzetten in onze andere categorieën. En het is typisch een merk dat kan profiteren van Internet, niet alleen als verkoopkanaal maar ook als informatiekanaal.''

U bent nu in toch in New York. Gaat u nog bij Ben & Jerry's langs in Vermont?

,,Ik wil niet speculeren over de toekomst. Maar we hebben deze overname binnen een week kunnen afronden. Dat toont aan hoe snel de dingen kunnen gaan.''