Hercules: glorie voor Von Otter

Een jaloerse vrouw, een tovermantel en een akelige gruweldood – Händel liet zich voor zijn opera's graag inspireren door de mythologie. Het publiek deelde zijn voorkeur niet: zijn `musical drama' Hercules (1745) flopte bij de première en ook heden wordt het werk niet vaak gespeeld.

In muzikaal opzicht is Hercules ondergeschikt aan Händels tien jaar eerder gecomponeerde opera Ariodante, die drie seizoenen geleden een inmiddels legendarische en met een Edison bekroonde uitvoering beleefde in de Matinee op de Vrije Zaterdag door Marc Minkowski en zijn Musiciens du Louvre. Zaterdag keerde Minkowski met zijn musici terug en voegde met Hercules opnieuw een grootse concertante opera-uitvoering aan de annalen van de Matinee toe, bijgestaan door een groot aantal van de solisten die ook in Ariodante schitterden.

Mezzo-sopraan Anne Softie von Otter oogste destijds gebrulde ovaties als titelheldin Ariodante en bleek in Hercules opnieuw de koningin van het podium als Hercules' wantrouwige echtgenote Dejanira. Von Otter maakte Dejanira's zieleroerselen met grauwende emoties tastbaar in de recitatieven en legde een zelfde overgave in de vele duizelingwekkende coloraturen, die zij niet zozeer moeiteloos kwinkelerend als wel krachtig exclamerend de zaal in deed kringelen.

Met zijn strak en fel zingend koor en kleurrijk spelend orkest presenteerde Minkowski Hercules de volle drieënhalf uur als een vervoerende theatrale opéénvolging van aria's, recitatieven en koren. Bas Gidon Saks miste als vertolker van de titelrol de vocale statigheid die hij theatraal wel uitstraalde, maar countertenor David Daniels als de heraut Lichas en vooral sopraan Lynne Dawson als de vermeende maîtresse Iole belichaamden hun rollen met een onalledaagse vocale invoeling en expressiviteit. Voorafgaand aan het spectaculaire `jaloezie-koor' in de tweede acte maakten Dawson en Von Otter de kern van het verhaal niet alleen duidelijk maar ook geloofwaardig, waarbij vergeleken het theatraal reliëf van de uitstekende tenor Richard Croft als Hyllus wat vlak afstak.

Het orkest werd door Minkowksi's onvermoeibaar enthousiasme en gevoel voor Händels muziek opgezweept tot bezield en contrastrijk spel, zodat hier een Hercules klonk die zowel in de excellente samenstelling van de cast als in muzikale diepgang moeilijk te evenaren zal zijn.

Concert: Hercules van G.F. Händel door Les Musiciens du Louvre o.l.v Marc Minkowski m.m.v. Anne Sofie von Otter, Lynne Dawson, Richard Croft, David Daniels, Gidon Saks e.a. Gehoord: 8/4 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 6/5 19 uur.