Unilever wint zaak over domeinnamen

Unilever krijgt 21 domeinnamen voor zijn merken op Internet terug van het bureau Namespace dat die namen had geregistreerd. Het gaat om adressen van websites met bekende merken als www.cupasoup.nl, www.organics.nl en www.glorix.nl. Dat heeft de rechter in Amsterdam gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door het Nederlands-Britse Unilever, producent van onder meer Magnum-ijs en Omo-waspoeder.

Het is voor het eerst dat er een rechtszaak is gevoerd om meer dan een handvol domeinnamen tegelijk. Maandag krijgt hetzelfde bureau Namespace, dat vijftienduizend verschillende Nederlandse domeinnamen (.nl) heeft geregistreerd, een sommatie van vijftig andere bedrijven over nog eens honderdvijftig domeinnamen. Bij de eisende partij horen onder meer mediaconcern Endemol, dat websites met namen van tv-sterren terug wil, en Philips, Heineken, BMW en Chrysler.

,,De rechter heeft weer eens bevestigd dat je als eigenaar van een merk of een handelsnaam meestal het recht hebt op de domeinnamen op Internet waar jouw merk in voorkomt'', zegt Unilevers advocaat Joris van Manen van De Brauw Blackstone Westbroek in een toelichting.

In de praktijk lijkt het alsof rechters weinig begrip hebben voor bedrijven die geld willen verdienen met het registreren en vervolgens doorverkopen van domeinnamen. Dat domeinnamen veel geld waard kunnen zijn, werd duidelijk toen de bekende zoekmachine AltaVista tientallen miljoen guldens betaalde voor het adres altavista.com. Daarbij ging het overigens om een bedrijf met dezelfde naam dat het domein al tijden in gebruik had.

Het registreren van .nl-domeinnamen is overigens niet gratis. De kosten bedragen ongeveer 45 gulden per naam voor de eerste registratie en vervolgens 15 gulden per naam per kwartaal. Namespace heeft dus minimaal 900.000 gulden geïnvesteerd in zijn verzameling.

Namespace wilde volgens advocaat Van Manen de domeinnamen met Unilever-merken wel verkopen, voor 5.000 euro per stuk, ofwel ongeveer 230.000 gulden voor 21 namen. ,,Maar ik adviseer mijn cliënten meestal om te dreigen met een procedure'', zegt Van Manen. ,,In zeven van de tien gevallen worden de namen dan overgedragen voor de registratiekosten. Soms voor ietsje meer.''

Overigens wint de eiser niet altijd. De gebruiker van ariel.nl mocht de naam houden. Hij is een liefhebber van leeuwen en koos het Hebreeuwse woord voor leeuw (ariel) als adres van zijn website.